Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Elektronikproduktion | 11 juli 2008

Världens bilgiganter i djup kris

De amerikanska bilfabrikerna blöder efter att deras försäljning har sjunkit med upp till 20 procent och de europeiska biltillverkarna har det inte bättre.

Krisen får Fiat att stänga prestigefabriken Marafiori, där bland annat familjebilen Multipla produceras. Många av världens största bilfabriker befinner sig i sin värsta kris någonsin. Kunderna flyr, anställda skickas hem och bestraffningen från investerarna är hård. General Motors har blivit synonym med bilbranschens förträt. Aktien har inte varit så låg på 54 år, försäljningen minskade med 16 procent enbart under det första halvåret så det är inte lätt för GM att hålla humöret uppe när företaget kommer att fira sitt 100-årsjubileum den 16 september. Mycket bättre är det inte för de amerikanska konkurrenterna Ford och Chrysler, vars försäljning dök med 14 och hela 22 procent under första halvåret, skriver nyhetsbyrån Bloomberg. Den amerikanska bilindustrin har länge kämpat med en image som tillverkare av bränsleslukande miljösvin med V8-motor. Men det är nyheten att de europeiska bilfabrikerna, som bygger mindre och mer bränslesnåla modeller, också drabbats av krisen. Bilförsäljningen rasar också på de gamla kärnmarknaderna i Västeuropa. Värst är det i Italien, där det i juni i år sålts en femtedel färre fordon än i juni förra året. Landets stolthet, Fiat, är tvungna att stänga fyra av sina sex fabriker i landet för perioder om tre veckor i taget under hösten. Det kommer att påverka tusentals anställda, men det är absolut oundvikligt, erkänner även de italienska fackföreningarna. Franska Peugeot Citroen har funnit att försäljningen i Västeuropa har minskat fyra procent i år och måste nu satsa på bland annat marknaden i Ryssland. Aktiemarknaden skickar Peugeots aktier ned till den lägsta nivån på nio år. Enligt Stephen Pope, som analyserar strategi för globala marknader för finanskoncernen Cantor Fitzgerald, finns det bara dåliga nyheter i butiken för biltillverkare. "Resten av året kommer att bli en katastrof för europeiska biltillverkare. Jag kan inte se att någon av dem kommer att tjäna pengar" säger han till Bloomberg.
Visa fler nyheter
2019-12-03 22:29 V14.8.2-1