Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Elektronikproduktion | 11 juli 2008

Världens bilgiganter i djup kris

De amerikanska bilfabrikerna blöder efter att deras försÀljning har sjunkit med upp till 20 procent och de europeiska biltillverkarna har det inte bÀttre.
Krisen fÄr Fiat att stÀnga prestigefabriken Marafiori, dÀr bland annat familjebilen Multipla produceras.

MÄnga av vÀrldens största bilfabriker befinner sig i sin vÀrsta kris nÄgonsin. Kunderna flyr, anstÀllda skickas hem och bestraffningen frÄn investerarna Àr hÄrd.

General Motors har blivit synonym med bilbranschens förtrÀt. Aktien har inte varit sÄ lÄg pÄ 54 Är, försÀljningen minskade med 16 procent enbart under det första halvÄret sÄ det Àr inte lÀtt för GM att hÄlla humöret uppe nÀr företaget kommer att fira sitt 100-Ärsjubileum den 16 september.

Mycket bÀttre Àr det inte för de amerikanska konkurrenterna Ford och Chrysler, vars försÀljning dök med 14 och hela 22 procent under första halvÄret, skriver nyhetsbyrÄn Bloomberg.

Den amerikanska bilindustrin har lÀnge kÀmpat med en image som tillverkare av brÀnsleslukande miljösvin med V8-motor.

Men det Àr nyheten att de europeiska bilfabrikerna, som bygger mindre och mer brÀnslesnÄla modeller, ocksÄ drabbats av krisen. BilförsÀljningen rasar ocksÄ pÄ de gamla kÀrnmarknaderna i VÀsteuropa.

VÀrst Àr det i Italien, dÀr det i juni i Är sÄlts en femtedel fÀrre fordon Àn i juni förra Äret. Landets stolthet, Fiat, Àr tvungna att stÀnga fyra av sina sex fabriker i landet för perioder om tre veckor i taget under hösten. Det kommer att pÄverka tusentals anstÀllda, men det Àr absolut oundvikligt, erkÀnner Àven de italienska fackföreningarna.

Franska Peugeot Citroen har funnit att försÀljningen i VÀsteuropa har minskat fyra procent i Är och mÄste nu satsa pÄ bland annat marknaden i Ryssland.

Aktiemarknaden skickar Peugeots aktier ned till den lÀgsta nivÄn pÄ nio Är.

Enligt Stephen Pope, som analyserar strategi för globala marknader för finanskoncernen Cantor Fitzgerald, finns det bara dÄliga nyheter i butiken för biltillverkare.

"Resten av Äret kommer att bli en katastrof för europeiska biltillverkare. Jag kan inte se att nÄgon av dem kommer att tjÀna pengar" sÀger han till Bloomberg.
Annons
Annons
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2018-12-05 15:01 V11.10.4-2