Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Elektronikproduktion | 05 augusti 2008

Sony Ericsson måste hitta formen igen

Sony Ericssons succé med återinförandet av varumärket Walkman ligger nu bakom bolaget som måste komma upp med några nya storsäljande modeller för att återhämta lönsamheten.

Enligt en analytiker vid Dresdner Kleinwort är Sony Ericsson för beroende av sina Walkman och Cybershot-modeller. Sony Ericsson måste nu börja experimentera med annorlunda design för att göra sig attraktiva på marknaden igen. Frågan är om Sony Ericsson kan undvika att bli ett nytt Motorola, som tidigare hade stora framgångar med sin populära modell Razr, men som senare tappade innovationsförmågan vilket slutade med i förluster. Detta skriver Financial Times med hänvisning till Dresdner Kleinwort. Sony Ericsson har tidigare siktat på att bli världens tredje största mobiltillverkare. Det målet verkar ha lagts åt sidan nu. Det som gäller nu är ökad försäljning och vinst enligt Dresdner Kleinwort som menar att Sony Ericssons problem i grunden är att mobilförsäljningen faller i den rika delen av världen där efterfrågan varit störst på dyrare modeller. Sony Ericsson lanserar senare i år sin iPhone-konkurrent X1. Hur denna modell säljer på USA-marknaden är mycket viktigt för Sony Ericssons framtid.
Annons
Annons
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2019-09-16 17:51 V14.3.11-2