Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Komponenter | 09 oktober 2008

EMS-krav på distributörer utgör en växande utmaning

Många komponentdistributörer är bekymrade över konsolideringen inom EMS-industrin, eftersom de kan förlora kunder och intäkter. Andra ser konsolideringen inom EMS-industrin som långsiktigt hälsosamt för distributörer och för hela elektronikindustrin.

"Konsolidering är nödvändig för EMS-industrin ”, säger Gerry Fay, senior vice president på Avnet Electronics Marketing, med säte i Phoenix. EMS-industrin kämpar med överkapacitet, och därför får också EMS-leverantörerna minskande marginaler. Ju mer EMS-industrin kan konsolidera desto bättre kommer dess verksamhetsmodell att vara, säger Gerry Fay. En sund, lönsam EMS-industrin är bra för OEM och komponentleverantörer. Vissa komponentdistributörer säger att EMS är en växande del av deras verksamhet på grund av ökande outsourcing. Även om distributörerna välkomnar EMS företagen noterar de också att de krav EMS-leverantörerna har för distributörer är annorlunda än OEM-företagens krav och ibland väldigt utmanande. "EMS är mer utmanande än OEM-kunder ”, säger Fay. ”EMS-leverantörer har hårdare krav eftersom de har väldigt små marginaler. ” "Många talar om sju eller åtta EMS-aktörer när det gäller distribution på grund av den stora inköpsvolymer de har, säger Brian McNally, VD för Arrow Europa, Mellanöstern, Afrika och Sydamerika för Arrow Electronics, som har sitt huvudkontor i Melville, NY "men i Nordamerika finns det omkring 800 andra små och medelstora EMS-företag att göra affärer med." Han uppskattar att cirka 60% av Arrows EMS-kunder är andra och tredje gruppen EMS-leverantörer. Mindre distributörer gör också en stor mängd affärer med andra och tredje gruppen EMS-företag. Sådana EMS-leverantörer har andra krav än första gruppen EMS-leverantörer som Flextronics och Foxconn. De flesta EMS-leverantörer använder distributörer för offertstöd. "För en stor EMS-leverantör, är en 5000-radig offert inte ovanligt ”, säger McNally. ”Men mindre EMS-leverantörer frågar inte bara distributörerna efter priser utan får också hjälp med att rensa sina stycklistor", säger han. "Det händer ofta att komponenter de efterfrågar inte är tillräckligt specificerade ”, säger McNally. "När vi sedan tar kundens förfrågan genom vår offertprocess får de ett förslag till rätt komponent, vilket är en betydande mervärdestjänst ”, säger han. En annan skillnad är att mindre EMS-leverantörer ofta har mindre volatilitet i sin produktion än stora EMS-leverantörer, så deras verksamhet är mer stabil. "De är inriktade på en smalare kundkategori och har varit sysselsatta med detta under lång tid, säger McNally. "De tenderar att anpassa sig till dessa kunder."
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2019-06-25 20:13 V13.3.22-2