Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Komponenter | 27 oktober 2008

Adcontact & Gammeter sjösätter Nordic Alliance

Svenska Adcontact, samt dess finska samarbetspartner Gammeter Oy har sjösatt sitt Joint Venture som går under namnet Nordic Alliance.

Nordic Alliance erbjuder kompletta industritjänster inom komponenter och maskinutrustning för kunder inom huvudsak kablage och elektromekanik i Östersjöregionen. Erbjudanden sker inom områdena indesign, sourcing, kitting, distribution samt produktionskompetens. Alltså genom hela tillverkningskedjan. Adcontact och Gammeter har lite olika erbjudanden så tanken är att överlappning av respektive produktsortiment ska ske. Detta berättar Mårten Hansen, VD för Adcontact, för evertiq. En av de viktigaste bitarna inom Nordic Alliance är det nya servicekonceptet. Detta innebär att globala kunder erbjuds lokal service och underhåll av produktionsutrustning för bearbetning av kablage. Detta sker i koordinering via lokala serviceorganisationer. Ett första steg i detta är att man nu blivit Certified Service Partner av maskinleverantören Komax. En annan viktig komponent i samarbetet är det analysverktyg för optimering av kablageproduktion som Adcontact har utvecklat och testkört hos norska Industriprodukter under en tid. Företag kan med verktyget samla nyckeltal och annan produktionsdata i ett grafiskt gränssnitt och optimera sin produktion till att bli mer effektiv samt skapa sig en bättre uppfattning över hur ett jobb ligger till i relation med den planering och förkalkylering. Utöver rena kommersiella nyckeltal så kan även till exempel underhållsplanering av sin maskinpark planeras, skötas och följas upp smidigare. Detta berättar Stefan Kolic, Marknadschef hos Adcontact, för evertiq. Totalt har Nordic Alliance 33 anställda samt ett antal representanter i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Estland, Lettland, Litauen och Polen. Total omsättning för Nordic Alliance blir i år cirka 12 miljoner Euro. Officiell start för Nordic Alliance skedde tidigare i år och nu har kunderna börjat tillströmma. ”Vi gick först ut med planerna på detta för snart ett år sedan och det känns verkligen roligt att ha kommit igång med detta på allvar nu”, avslutar Mårten Hansen.
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2019-06-25 20:13 V13.3.22-2