Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Elektronikproduktion | 16 december 2008

Biljättarna skyldiga Autoliv 800 miljoner

Aktier med koppling mot biltillverkning har fallit och i synnerhet bilsäkerhetsföretaget Autolivs aktie.

"Det här skakar ju om och skapar en rädsla, även för det företag som egentligen inte berörs", säger Autolivs IR-chef Mats Ödman i en kommentar till Nyhetsbyrån SIX. Autoliv övervakar situtationen kring Detroits "Big Three" noga. "Det är ju inte mycket man kan göra åt det här, vi försöker naturligtvis hålla nere på våra kundfordringar för det är ju de som riskerar att bli nedskrivna. Men det är ju lättare sagt än gjort, vi måste ju leverera produkter och går alla över till kontantbetalning så stjälper vi ju båten", säger Mats ödman. För närvarande har Autoliv utestående kundfordringar mot Detroits "Big Three", det vill säga GM, Ford och Chrysler, på omkring 100 miljoner dollar. Om något eller några av bolagen går i Chapter 11 inträder rekonstruktion och då fortsätter produktionen av bilar. "Då får man ju betalt för det som man levererar till konkursboet. Är det så att marknadsandelen för de här tre går ner så behöver inte det vara så negativt för vår del för vi levererar ju till de konkurrerande bilarna och vi har ett något högre leveransvärde generellt sett till de bilarna. Kortsiktigt är en konkurs dåligt för oss men långsiktigt behöver det inte vara det. Det beror ju helt och hållet vilka bilar som amerikanska konsumenterna så småningom kommer att vilja köpa, nu köper ju ingen några bilar någonstans - det är ju det stora problemet men det vi ska väl hoppas att det inte varar för evigt" säger Mats Ödman. Även SKF och Trelleborg har en ganska stark koppling till bilindustrin via sina respektive Automotive-divisioner. Det skriver di.se
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2019-08-06 20:55 V14.1.1-1