Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Elektronikproduktion | 07 januari 2009

Kinesiska Huaweis kontraktförsäljning för 2008 ökade 46% till 23.3 miljarder USD

Global kontraktförsäljning för Huawei Technologies, Kinas största tillverkare av telekomprodukter, ökade 46% under 2008 till 23,3 miljarder USD, rapporterar China Business News.
Huawei Technologies tror också på en försäljning på mer än 30 miljarder USD år 2009, skriver tidningen på sin webbsida (www.china-cbn.com), som citerar ett internt Huawei-email från den 2 januari. Huawei publicerar normalt endast kontraktförsäljning, medan den faktiska försäljningen i genomsnitt är cirka 72% -75% av den siffran, enligt rapporten.

"Om man ser till 2009, kommer vår globala försäljning att överstiga 30 miljarder USD”, skriver Sun Yafang, CEO för Huawei i mailet till de anställda. "Den globala ekonomiska situationen är mycket komplicerad, och erbjuder både utmaningar och möjligheter", fortsätter Sun Yafang.

Över tre fjärdedelar av Huaweis försäljning kommer från den internationella marknaden, där den mindre konkurrenten ZTE har expanderat snabbt och tar marknadsandelar från globala jättar som Nokia och Qualcomm med en aggressiv prissättning, enligt bbjonline.hu

Även om Huaweis prognoser har pekat på en avtagande försäljningstillväxt på cirka 30% för 2009, befinner sig företaget i bättre skick än de flesta av sina globala kamrater.

Fitch Ratings skriver i en rapport daterad den 6 januari att de globala utsikterna är negativa för telekomutrustning på både telefon- och infrastrukturmarknaderna under 2009. Fitch hänvisar till svagheten hos leverantörer som Alcatel-Lucent och Nortel Networks, där resultat och kassaflöde förblir svagt och omfattande omstrukturering sker. Det finns dock vissa inkomstmöjligheter från tillväxtmarknader som Indien, Latinamerika och Kina, skriver ratingbyrån.

Huaweis nettovinst ökade med 31,6% under 2007 till 674 miljoner USD, men rörelsevinstmarginalen har sjunkit stadigt från 19% 2003 till endast 7% under 2007. Det privatägda företaget, baserat i Shenzhen, inledde sin expansion utomlands för att utveckla marknader i Afrika och Asien, men har de senaste åren inriktats på mogna marknader i Nordamerika och Europa.
Annons
Annons
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2018-12-13 13:08 V11.10.14-2