Elektronikproduktion |
Produktionsstopp problem för leverantörerna
Volvo, Scania, Volkswagen, Audi och MAN – de flesta biltillverkarna i Europa planerar omfattande produktionsstopp under våren. Det slår direkt mot underleverantörerna, som då tvingas dra ner och lägga ytterligare varsel.
De svenska leverantörsföretagen har knappt hunnit komma tillbaks till jobbet efter jul- och nyårshelgernas produktionsstopp innan de drabbas av nya chockbesked. Fordonstillverkarna meddelar sina preliminära produktionsplaner för de närmaste månaderna.
– Vi har fått veta att Scania, Volvo, MAN och andra kommer att införa stopp i produktionen. Vi får inga order, tjänar inga pengar, och måste också stoppa produktionen, säger Gerhard Weidemann, marknadschef på Polytec Composites Sweden i Ljungby.
Volvo personvagnar, till exempel, planerar att halvera sin produktion under januari och februari. Det betyder ett produktionsstopp på sammanlagt 15 dagar. Vecka sju, sportlovsveckan, stänger Volvo igen helt. Och då har man inget behov av leveranser från leverantörer.
Scania har inte beslutat ännu i vilken omfattning man lägger ner produktionen. Fyradagarsvecka har diskuterats, men det är fortfarande osäkert hur man gör.
– Det enda säkra i dagsläget är att vi måste ta till produktionsstopp. I någon form, säger Scanias informationschef Hans-Åke Danielsson.
Lastbilstillverkaren MAN i Tyskland har meddelat leverantörsföretag att man planerar så mycket som 70 stoppdagar under det första halvåret.
Svenåke Berglie, vd på Fordonskomponentgruppen, bekräftar att nästan alla biltillverkare i Europa kommer att stoppa produktionen under längre eller kortare tider, enligt Ny Teknik.
– Det är oundvikligt. Och även om folk redan nästa vecka börjar köpa nya bilar igen så dröjer det länge innan produktionen når normala nivåer, säger han.
Det är en följd av att lagren av osålda bilar är så stora. Bara i Europa är lagren 2,5 miljoner osålda personbilar och i Nordamerika är antalet över fyra miljoner. Fler varsel hos svenska leverantörsföretag är därför sannolikt under de närmaste veckorna.
- Läget är mycket bekymmersamt. Vi har dragit nyligen ner med flera tusen personer i hela världen, inklusive Sverige. Och de produktionsstopp vi förväntar oss nu kan betyda nya varsel hos oss, säger Henrik Kår, biträdande informationschef på Autoliv.