Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Torger Edland och Atle Jensen Mönsterkort | 04 februari 2009

Capinor tror på ljus framtid

Capinor har gÄtt igenom förÀndringen till trading innan finanskrisen slog till och har haft tid att göra förÀndringen grundligt. Flytten till nya lokaler och avvecklingen av fabrik och personal har gÄtt fort och smÀrtfritt, sÀger marknadschefen Torger Edland.
PÄ Àgarsidan ser strukturen likadan ut som tidigare. Det Àr samma bolag som Àger brittiska Aviv som Àr delÀgare i Capinor. Avsikten med att ta det tidigare namnen Aviv Capinor var att fÄ synergieffekter, men Avivs marknader var frÀmst Frankrike och Tyskland tillsammans med hemmamarknaden nÀr Capinors marknader frÀmst har varit Norge och Sverige. Det nya namnet var svÄrt att argumentera för till kunderna, sÄ det drygt 23 Är gamla namnet Àr tillbaka igen.

– Det Ă€r en trend inom mönsterkort att trading subventionerar produktionsverksamhet, sĂ€ger marknadschef Torger Edland, till norska Elektronikk. Capinor har gĂ„tt frĂ„n att vara en ren produktionsverksamhet till att bli ett renodlat tradingbolag.

– OmsĂ€ttningen ligger pĂ„ samma nivĂ„ som tidigare, marginalerna Ă€r förstĂ„s lĂ€gre men det Ă€r ocksĂ„ risknivĂ„n, sĂ€ger Capinors vd Atle Jensen.

Capinor har handlat med Taiwan sedan 1999. Kina har kommit senare och nu har man haft ett kontor i Shenzhen sedan drygt ett Är, dÀr tre personer arbetar.

– Det Ă€r en djungel av producenter i Kina, sĂ€ger Torger Edland, men vi har funnit de företag vi vill arbeta med. De har valts genom en krĂ€vande urvalsprocess utförd av vĂ„ra egna tekniker.

OmsÀttningen för företaget var 2008 70 miljoner NOK, och Ärets budget Àr satt till 70 miljoner NOK, sÄ Capinor tror pÄ en god tillvÀxt ocksÄ i Är.
Annons
Annons
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2019-01-17 14:20 V11.11.0-1