Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Elektronikproduktion | 03 mars 2009

Sony Ericsson tappar marknadsandelar

Sony Ericsson tappade marknadsandelar under fjolårets sista kvartal. Totalt minskade mobilmarknaden med nästan 5 procent. Nokia är fortfarande i toppen.
Under sista kvartalet förra året såldes 314,7 miljoner mobiler, vilket framgår av en undersökning från analysföretaget Gartner. Totalt minskade marknaden med 4,6 procent jämfört med samma period året före, enligt idg.se

Inte oväntat backade Sony Ericsson på den fallande marknaden. Företagets marknadsandel föll till 7,5 procent från 8,1 procent föregående kvartal.

Nokia behåller fortfarande ställningen som etta med en marknadsandel på 37,7 procent, att jämföra med 38,3 procent föregående kvartal.

Samsung ökade däremot till 18,3 procent från 17,1 procent och är därmed världens näst största mobiltillverkare.

Jämför man fjärde kvartalet 2008 med samma kvartal 2007 är Samsung vinnaren med en ökning av marknadsandelen till 18,3 procent från 13,4 procent, medan Nokia backar till 37,7 procent från 40,4 procent.

LG ökar sin marknadsandel till 8,9 procent från 7,1 procent medan Sony Ericsson tappar från 9 procent till 7,5 procent.

Kommentarer

Vänligen notera följande: Kritiska kommentarer är tillåtna och till och med uppmuntrade. Diskussioner är välkomna. Verbala övergrepp, förolämpningar, rasistiska och homofobiska kommentarer är inte tillåtna och sådana inlägg kommer att raderas.
Annons
Annons
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2018-10-15 23:56 V11.6.0-1