Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Elektronikproduktion | 03 mars 2009

Sony Ericsson tappar marknadsandelar

Sony Ericsson tappade marknadsandelar under fjolÄrets sista kvartal. Totalt minskade mobilmarknaden med nÀstan 5 procent. Nokia Àr fortfarande i toppen.
Under sista kvartalet förra Äret sÄldes 314,7 miljoner mobiler, vilket framgÄr av en undersökning frÄn analysföretaget Gartner. Totalt minskade marknaden med 4,6 procent jÀmfört med samma period Äret före, enligt idg.se

Inte ovÀntat backade Sony Ericsson pÄ den fallande marknaden. Företagets marknadsandel föll till 7,5 procent frÄn 8,1 procent föregÄende kvartal.

Nokia behÄller fortfarande stÀllningen som etta med en marknadsandel pÄ 37,7 procent, att jÀmföra med 38,3 procent föregÄende kvartal.

Samsung ökade dÀremot till 18,3 procent frÄn 17,1 procent och Àr dÀrmed vÀrldens nÀst största mobiltillverkare.

JÀmför man fjÀrde kvartalet 2008 med samma kvartal 2007 Àr Samsung vinnaren med en ökning av marknadsandelen till 18,3 procent frÄn 13,4 procent, medan Nokia backar till 37,7 procent frÄn 40,4 procent.

LG ökar sin marknadsandel till 8,9 procent frÄn 7,1 procent medan Sony Ericsson tappar frÄn 9 procent till 7,5 procent.
Annons
Annons
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2019-01-17 14:20 V11.11.0-2