Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Komponenter |

Europa nästa tillväxtmarknad för bilsensorer

Europeiska Unionen följer USA i användning av central säkerhetsteknik för bilar, såsom elektronisk stabilitetskontroll (ESC) och däcktrycksövervakning (TPMS), rapporter iSuppli.

De båda övervakningssystemen har varit viktiga delar av den amerikanska National Highway Traffic Safety Administration-kampanjen för att minska antalet dödsfall på Amerikas vägar. Europa går nu samma väg för att spara både liv och drivmedel. Ett förslag som utfärdats i mitten av 2008 var det första tecknet på att Europeiska Kommissionen överväger att arbeta för införande av däcktryckövervakning, stabilitetskontroll och andra säkerhetsrelaterade åtgärder såsom Lane Departure Warning-system med början 2012. Detta kommer flera år efter sådana åtgärder har antagits i Förenta Staterna. Hittills har tillverkning av ESC-system växt organiskt, men penetrationsgraden är fortfarande ojämn i de olika EU-länderna, med funktionen endast som tillval eller inte alls på många billigare bilmodeller. Det står klart att rätt däcktryck förbättrar framkomligheten och kan bidrar till att undvika olyckor. Men TPMS drivs också av miljöhänsyn eftersom felaktigt däcktryck också leder till högre bränsleförbrukning. Då en stor ökning av efterfrågan på TPMS väntas under de närmaste åren, är detta en ljuspunkt på marknaden för mikromekaniska system (MEMS) med tryckgivare. En möjlig hake för dessa är hotet om en nonsensorlösning som använder algoritmer för att tolka mätningar av hjulens varvtal. Dessa sensorer finns redan i låsningsfria bromsar (ABS). Hittills har två företag valt denna strategi: Continental med sin Deflatering Detect System och Nira Dynamics, som redan tillverkar sådana system för Audi. Men för att fungera korrekt behöver indirekta system kalibrering av användaren när däcktrycket ändras, och kundens acceptans av detta kommer att vara en viktig aspekt om systemet godkänns i USA. OEM-företagen föredrar indirekta system på grund av deras lägre tillverkningskostnader. Däremot vill leverantörer av TPMS-sensorsystem ha strängare föreskrifter, särskilt när det gäller den procentuella minskningen av tryck som skall mätas i något av de enskilda däcken, vilket skulle diskvalificera indirekta system. Eftersom varje indirekt system skulle ersätta ett genomsnitt på 4,5 direkta trycksystem per fordon, är det lätt att se varför. Och i Europa väntar tillverkarna på resultatet av kommissionens beslut i november. De direkta TPMS-leverantörerna har ett intresse av stränga regler som kräver direkt mätning av däcktryck. Till dess att reglerna bestämts stoppar osäkerheten införandet. Det finns däremot ingen osäkerhet för ESC-marknaden. Eftersom utsläpps- och bränslereduktion utan tvivel kommer att spela en allt viktigare roll, reglerat av trycksensorer, kommer fordonsdynamik förbli förbli viktigt på en mogen MEMS-marknad inom fordonsindustrin som historiskt dominerats av sensorer för motorkontroll och krockkuddar. Marknaden för många av dessa sensorer växer långsamt och deras utveckling beror på hur bilförsäljningen utvecklas. Men marknaden för ESC och tillhörande sensorer förväntas växa årligen med 12 procent (CAGR) under de kommande fem åren, även med den nuvarande svaga bilförsäljningen. I synnerhet driver marknaden för ESC utvecklingen av MEMS accelerometrar, gyroskop och högtrycks-bromssensorer. Dessa komponenter är svåra att tillverka och betingar relativt höga priser, vilket gör marknaden attraktiv för nya aktörer. Problemet är att när en teknik är etablerad finns inte längre ett alternativ och kunden förväntar sig att det kommer gratis med fordonet, ungefär som ett bilbälte. Detta ställer leverantörerna under enorm press att producera samma ABS-bromssystem med ytterligare sensorer för ESC, för att inte nämna magnetiska styrvinkelsensorer, till nästan samma pris som utan dessa. Detta kräver stor uppfinningsrikedom för att minska kostnaderna. Några av de sätt som detta kan ske på är att utnyttja billigare konsumentsensorer som anpassas till fordonsindustrins krav. Panasonic har gjort ett bra jobb genom att använda sina gyroskop för digitalkameror i ESC, för att få stordriftsfördelar. Sammanfattningsvis är bilmarknaden i behov av lagstiftning för att ingjuta nytt liv i den sensormarknad som tar fart i Europa.

Annons
Annons
Visa fler nyheter
2024-04-15 11:45 V22.4.27-2
Annons
Annons