Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Komponenter | 17 mars 2009

Stark utveckling av fiberoptik inom aerospace

De flesta experter pÄ kablage och system tror fortfarande att en utbredd anvÀndning av fiberoptik i cockpit eller i passagerarutrymmen pÄ flygplan fortfarande Àr nÄgra Är bort.
LÄgkonjunkturen har medfört minskande bestÀllningar av flygplan och de enorma kostnaderna för alla typer av komponenter inom flygplanstillverkning gör att det förmodligen kommer att dröja innan fiber ersÀtter koppar. Trots detta har tvÄ stora programm pÄ detta omrÄde, ett inom det militÀra och ett inom det civila flyget, brutit ny mark i anvÀndningen av fiber. För det amerikanska flygvapnet och ett stort antal externa kunder Àr F-35 Joint Strike Fighter en uppvisning av fiberoptiksystem, frÀmst i cockpit. PÄ Boeings nya passagerarflygplan 787 "Dreamliner" med dubbla mittgÄngar, anvÀnds fiberoptik i en stor del av arkitekturen, men 787:an Àr tyvÀrr Är efter i tidsplanen.

MĂ„nga av de nyaste civila flygplanen och helikoptrarna kommer att fĂ„ fibertillĂ€mpningar nĂ€r nya och mer robusta system finns tillgĂ€ngliga. Tillverkarna blir allt mer medvetna om att koppar inte ger den hastighet och prestanda som behövs för att fullt ut nyttja dessa system. Även kostnaderna för brĂ€nsle, vikt och körstrĂ€cka Ă€r nyckelfaktorer och fiber gör det möjligt att minska i vikten, vilket kan öka körstrĂ€ckan. En del tillverkare anvĂ€nder redan fiber i in-flight-entertainment-system (IFE). Tillverkarna Ă€r ocksĂ„ upptagna med att utveckla nya fibersystem som Ă€r mer robusta, tillförlitliga och till lĂ€gre kostnad för konsumenterna. I ett nytt nummer av tidningen Avionics Magazine finns minst ett dussin notiser och artiklar om utveckling av komponenter i fiber som gjorts av företag som Tyco Electronics, Sabritec, Radiall, Deutsch, och Souriau. I artiklarna noteras att dessa företag har problemen med service, tillförlitlighet, robusthet under konstant anvĂ€ndning, skĂ€rmning och EMC.

NÀr recessionen avklingar kommer fiber Äter efterfrÄgas och utvecklas. Fiber kommer att anvÀndas Ànnu mer i uppgraderingar av flygelektroniksystem, sÀrskilt i helikoptrar, befintligt flygvapen och marina flygplan. Nya rön kommer att leda till ökad tillförlitlighet och livslÀngd för system och komponenter. Det har ocksÄ skett stora framsteg inom fiberoptisk kabel, som utvecklats av Tensolite, SEA Wire and Cable, Wiremasters och andra, skriver connectorsuppier.com.
Annons
Annons
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2019-01-17 14:20 V11.11.0-1