Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Komponenter | 08 april 2009

Global rankning av bilindustrins MEMS- leverantörer

Trots den massiva nedgången i bilförsäljningen har Robert Bosch GmbH under 2008 behållit sin ledande roll på den globala fordonsindustrins MEMS-marknad, enligt marknadsundersökningsföretaget iSuppli Corp.

Inom bilmarknaden används MEMS i många tillämpningar, inklusive accelerometrar som identifierar stötar och utlöser krockkuddar, och trycksensorer som övervakar tryckfall i däcken. "Även om Bosch MEMS-inkomster från fordonsindustrin sjönk med 6,1 procent under 2008, visade bolaget en stark utveckling under året med en försäljning av tryckgivare på 160 miljoner USD”, säger Jérémie Bouchaud, principal analyst, MEMS, på ett webbseminarium förra veckan hållt av iSuppli med titeln "The Perfect Automotive Storm: How Will Sensor Makers Ride it Out?" Bosch globala MEMS-inkomster från fordonsindustrin uppgick till 429 miljoner USD under 2008, jämfört med 457 miljoner USD under 2007, säger Jérémie Bouchaud. Detta kom till stor del till följd av nedgången i den globala bilindustrin på 6,6 procent under 2008. Trots denna nedgång har Bosch lyckats överträffa den globala MEMS-industrin, som hade inkomster på 1.6 miljarder USD under 2008, vilket är en minskning med 8,5 procent från 1,8 miljarder USD år 2007. Jérémie Bouchaud noterade också att cirka 80 procent av Boschs MEMS-försäljning till fordonsindustrin var för internt bruk i sina egna produkter. Bosch levererar till stora biltillverkare över hela världen, och särskilt i Europa. Att Bosch och andra företag som överträffat den globala MEMS-försäljningen har lyckats, beror på marknaden för elektronisk stabilitetskontroll (ESC) och Tire Pressure Monitoring System (TPMS). Även om TPMS-försäljningen minskat under 2008, delvis på grund av fordonsindustrins nedgång, skulle tappet ha varit mycket värre om inte nya regeringsdirektiv kommit i USA. "Tidigare har TPMS presenterats som ett nytt El Dorado inom fordonsindustrins MEMS-marknad", säger Richard Dixon, senior analytiker, MEMS, för iSuppli. "Idag är TPMS en USA-marknad på grund av lagkrav på montering av systemet i alla bilar från slutet av 2007. TPMS-marknaden kommer att få ytterligare en skjuts 2012 när EU: s krav på TPMS träder i kraft. En avgörande faktor för sensortillverkarna är tillfälligt blockerad i lagstiftningsprocessen, särskilt om så kallade ”indirekt TPMS” godtas i Europa under de nya reglerna. Förordningarna publiceras i november i år." Indirekt TPMS-system består av en avancerad algoritm i motorns styrenhet som beräknar hastigheten på hjulrotationen och därmed minskar antalet sensorer från fyra till en, vilket medför en mindre kostsam metod för att mäta tryckfall. Vid direkt TPMS, vilket tillämpas idag i USA, används separata MEMS-sensorer i varje däck för att mäta trycket. En stor del av tillväxten inom den framtida marknaden kommer att bero på om den indirekt TPMS-metoden uppfyller noggrannhetskraven inom EU. I tabellen visas iSupplis globala rankning av fordonsindustrins MEMS-leverantörer under 2008. iSupplis tabell: De 10 största MEMS-leverantörerna för den globala bilindustrin (rankning av försäljning i miljoner US dollar, blå = 2006, röd = 2007, gul = 2008) Förändringar i marknadsdynamik Nya lagförslag kan lindra fall på marknaden, men kan också orsaka en omstrukturering av distributionskedjan. "Nya lagförslag utgör ett hot mot de etablerade aktörerna på den globala MEMS-marknaden för fordonsindustrin" säger Richard Dixon. "När en teknik som tidigare endast har använts i lyxbilar ska in i varje bil, inklusive sådana som kostar mindre än 10 000 USD, blir det en stor utmaning för de stora etablerade aktörerna inom MEMS-marknaden. Vi ser redan resultat av detta med Schneider Electric i Frankrike som avvecklar hela teknikerteamet i dess amerikanska dotterbolag, MEMS-tillverkaren Systron Donner Automotive. Marknaden som tidigare dominerats av etablerade aktörer ser en ökad konkurrens från nystartade företag, enligt Richard Dixon. En annan faktor som påverkar MEMS-marknaden för fordonsindustrin är att Kina förväntas ta ledarskapet inom den globala fordonsindustrin. "Kina är inställt på att bli världens främsta biltillverkare under 2009, enligt iSuppli, vilket betyder en stor förändring i leverantörskedjan, vilket också kommer att ha en inverkan på sensormarknaden" säger Jérémie Bouchaud. "Till skillnad från Indien är Kina inte en lågkostnadsmarknad för bilar och det finns större sensorinnehåll i bilarna som görs där. Detta gör att Kina är en attraktiv marknad för MEMS. Dessutom är en betydande mängd bilar i Kina import, främst från Volkswagen. De största möjligheterna finns inom sensorer för power-train. Till skillnad från andra regioner kommer säkerhet inte bli den största drivkraften för sensorleverantörer i Kina." En viktig fråga för MEMS leverantörer verksamma i Kina är risken för piratkopiering. Till exempel har några falska Boschsensorer redan upptäckts för försäljning på den kinesiska marknaden.
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2019-10-11 15:09 V14.5.0-2