Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Komponenter | 08 april 2009

Global rankning av bilindustrins MEMS- leverantörer

Trots den massiva nedgÄngen i bilförsÀljningen har Robert Bosch GmbH under 2008 behÄllit sin ledande roll pÄ den globala fordonsindustrins MEMS-marknad, enligt marknadsundersökningsföretaget iSuppli Corp.
Inom bilmarknaden anvÀnds MEMS i mÄnga tillÀmpningar, inklusive accelerometrar som identifierar stötar och utlöser krockkuddar, och trycksensorer som övervakar tryckfall i dÀcken.

"Även om Bosch MEMS-inkomster frĂ„n fordonsindustrin sjönk med 6,1 procent under 2008, visade bolaget en stark utveckling under Ă„ret med en försĂ€ljning av tryckgivare pĂ„ 160 miljoner USD”, sĂ€ger JĂ©rĂ©mie Bouchaud, principal analyst, MEMS, pĂ„ ett webbseminarium förra veckan hĂ„llt av iSuppli med titeln "The Perfect Automotive Storm: How Will Sensor Makers Ride it Out?"

Bosch globala MEMS-inkomster frÄn fordonsindustrin uppgick till 429 miljoner USD under 2008, jÀmfört med 457 miljoner USD under 2007, sÀger Jérémie Bouchaud. Detta kom till stor del till följd av nedgÄngen i den globala bilindustrin pÄ 6,6 procent under 2008. Trots denna nedgÄng har Bosch lyckats övertrÀffa den globala MEMS-industrin, som hade inkomster pÄ 1.6 miljarder USD under 2008, vilket Àr en minskning med 8,5 procent frÄn 1,8 miljarder USD Är 2007. Jérémie Bouchaud noterade ocksÄ att cirka 80 procent av Boschs MEMS-försÀljning till fordonsindustrin var för internt bruk i sina egna produkter. Bosch levererar till stora biltillverkare över hela vÀrlden, och sÀrskilt i Europa.

Att Bosch och andra företag som övertrĂ€ffat den globala MEMS-försĂ€ljningen har lyckats, beror pĂ„ marknaden för elektronisk stabilitetskontroll (ESC) och Tire Pressure Monitoring System (TPMS). Även om TPMS-försĂ€ljningen minskat under 2008, delvis pĂ„ grund av fordonsindustrins nedgĂ„ng, skulle tappet ha varit mycket vĂ€rre om inte nya regeringsdirektiv kommit i USA.

"Tidigare har TPMS presenterats som ett nytt El Dorado inom fordonsindustrins MEMS-marknad", sĂ€ger Richard Dixon, senior analytiker, MEMS, för iSuppli. "Idag Ă€r TPMS en USA-marknad pĂ„ grund av lagkrav pĂ„ montering av systemet i alla bilar frĂ„n slutet av 2007. TPMS-marknaden kommer att fĂ„ ytterligare en skjuts 2012 nĂ€r EU: s krav pĂ„ TPMS trĂ€der i kraft. En avgörande faktor för sensortillverkarna Ă€r tillfĂ€lligt blockerad i lagstiftningsprocessen, sĂ€rskilt om sĂ„ kallade ”indirekt TPMS” godtas i Europa under de nya reglerna. Förordningarna publiceras i november i Ă„r."
Indirekt TPMS-system bestÄr av en avancerad algoritm i motorns styrenhet som berÀknar hastigheten pÄ hjulrotationen och dÀrmed minskar antalet sensorer frÄn fyra till en, vilket medför en mindre kostsam metod för att mÀta tryckfall. Vid direkt TPMS, vilket tillÀmpas idag i USA, anvÀnds separata MEMS-sensorer i varje dÀck för att mÀta trycket. En stor del av tillvÀxten inom den framtida marknaden kommer att bero pÄ om den indirekt TPMS-metoden uppfyller noggrannhetskraven inom EU.

I tabellen visas iSupplis globala rankning av fordonsindustrins MEMS-leverantörer under 2008.

iSupplis tabell: De 10 största MEMS-leverantörerna för den globala bilindustrin (rankning av försÀljning i miljoner US dollar, blÄ = 2006, röd = 2007, gul = 2008)





FörÀndringar i marknadsdynamik

Nya lagförslag kan lindra fall pÄ marknaden, men kan ocksÄ orsaka en omstrukturering av distributionskedjan.

"Nya lagförslag utgör ett hot mot de etablerade aktörerna pÄ den globala MEMS-marknaden för fordonsindustrin" sÀger Richard Dixon. "NÀr en teknik som tidigare endast har anvÀnts i lyxbilar ska in i varje bil, inklusive sÄdana som kostar mindre Àn 10 000 USD, blir det en stor utmaning för de stora etablerade aktörerna inom MEMS-marknaden. Vi ser redan resultat av detta med Schneider Electric i Frankrike som avvecklar hela teknikerteamet i dess amerikanska dotterbolag, MEMS-tillverkaren Systron Donner Automotive.

Marknaden som tidigare dominerats av etablerade aktörer ser en ökad konkurrens frÄn nystartade företag, enligt Richard Dixon.
En annan faktor som pÄverkar MEMS-marknaden för fordonsindustrin Àr att Kina förvÀntas ta ledarskapet inom den globala fordonsindustrin.

"Kina Àr instÀllt pÄ att bli vÀrldens frÀmsta biltillverkare under 2009, enligt iSuppli, vilket betyder en stor förÀndring i leverantörskedjan, vilket ocksÄ kommer att ha en inverkan pÄ sensormarknaden" sÀger Jérémie Bouchaud. "Till skillnad frÄn Indien Àr Kina inte en lÄgkostnadsmarknad för bilar och det finns större sensorinnehÄll i bilarna som görs dÀr. Detta gör att Kina Àr en attraktiv marknad för MEMS. Dessutom Àr en betydande mÀngd bilar i Kina import, frÀmst frÄn Volkswagen. De största möjligheterna finns inom sensorer för power-train. Till skillnad frÄn andra regioner kommer sÀkerhet inte bli den största drivkraften för sensorleverantörer i Kina."

En viktig frÄga för MEMS leverantörer verksamma i Kina Àr risken för piratkopiering. Till exempel har nÄgra falska Boschsensorer redan upptÀckts för försÀljning pÄ den kinesiska marknaden.
Annons
Annons
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2019-01-17 14:20 V11.11.0-2