Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Mönsterkort |

Ny ordförande ska optimera Printline

Två nya investerare har säkrat Printlines överlevnad. Detta innebär ökat fokus på företagets strategi och dagliga verksamhet.

Den finansiella krisen och lågkonjunkturen innebär stora utmaningar för företagen, och mönsterkortsbranschen är inget undantag. Historier om pressade priser och få beställningarna är många, och de senaste åren har också flera mönsterkorttillverkare i Skandinavien och Europa lagt ner verksamheten. Man måste leta noga för att hitta ljusglimtarna, men lyckligtvis finns de. En mönsterkortstillverkare från Odense har lyckats locka professionella investerare som har anslutit sig till ägarna och har skjutit till både kapital, erfarenhet och kompetens – och inte minst hopp för framtiden. Printline bildades 1987 av två bröder som fortfarande är ägare och arbetar i bolaget. Företaget har specialiserat sig på produktion av prototyper med kort leveranstid, och kunderna varierar från små lokala företag till stora internationella koncerner. Gemensamt för kunderna är att de behöver prototypkort med hög kvalitet och korta leveranstider från leverantörer som de kan lita på. Liksom de flesta mönsterkortstillverkare befinner sig Printline i en svår ekonomisk situation. Stora investeringar i modern produktionsutrustning under de senaste åren, lägre aktivitet på marknaden, sviktande betalningsförmåga hos kunderna och brist på hjälp från egna bankkontakter har företaget kämpat med, för att hålla sig flytande i början av 2009. Räddningen var två investerare med lång erfarenhet från branschen som var intresserade av att investera tid och pengar i Printline. De två är Jesper Hansen, tidigare bankman och tidigare ägare av flera McDonald-restauranger och Jesper Haugaard med flera toppjobb inom industrin, byggnads-, elektronik, el, telekommunikationer och IT-sektorn. Den senare har nu blivit ny vd för Print Line A/S: Varför har ni valt att investera i en danska mönsterkortstillverkaren? - Ja, det är en bra fråga. Först och främst är det faktum att vi tror Printline har en framtid, också på en pressad marknad, där antalet mönsterkortstillverkare nästa år troligen kommer att bli ännu färre. Företaget har starka relationer med ett stort antal spännande kunder i Skandinavien och Tyskland, har investerat i moderna maskiner och teknik, och inte minst, entusiastisk personal med lång erfarenhet och hög kompetens inom mönsterkortsproduktion. Vidare har de specialiserat sig på en nisch på marknaden, prototyper med snabb leverans. Med all den uppmärksamhet om kris och lågkonjunktur - sover du bra på natten? Jag tror de flesta människor som äger företag i dessa tider, har erfarenhet av någon sömnlös natt från gång till annan, och det sker för mig också. Men min magkänsla för de investeringar vi har gjort blir bättre för varje dag som går. Vad krävs för att Printlineär ska bli en långsiktig bra verksamhet? Först och främst måste vi prestera på hög nivå för våra kunder när det gäller kvalitet, leverans och rådgivning. Vi måste göra detta genom att vara trogen vår egen strategi - att vara specialist på produktion av prototyper med korta leveranstider. Hela värdekedjan och därmed relaterade processer måste vara optimerade. Vi måste naturligtvis också ha ett grepp om ekonomin, inklusive snäv likviditetsförvaltning. Det är betryggande att vi har en positiv balans i verksamheten nu, med tanke på den allmänt låga aktiviteten på marknaden. Betyder fokuset på prototyper att Printline inte kan producera återkommande order till kunderna? Nej, vi kan tillverka små serier, återkommande order i den egna produktionen, om kunden så önskar. Printline har också etablerat ett strategiskt samarbete med tillverkare i Asien som kan producera större återkommande beställningar och större serier i allmänhet för Printlines kunder på mycket konkurrenskraftiga villkor. På detta sätt kan vi vara en total leverantör, men vår egen fabrik i Danmark skall vara optimerad för snabb prototypproduktion. Hur vill du som ägare och ordförande påverka Printline? - Jag kommer att se till att vi fokuserar 100% på våra kärnvärden och håller fast vid vår strategi. Därefter kommer jag att fokusera på den generella driften av Printline, så att resurserna optimeras. Jag har stor kompetens och erfarenhet av organisation och ledning, och kommer att vara en sparringpartner för Printlines vd. Jag är entusiastisk och nyfiken av naturen så att personalen i Printline kommer troligen att se mig som en aktiv och engagerad vd. Men det är helt klart mitt intryck att Printline är en mycket väl fungerande mönsterkortstillverkare, detta bekräftas inte minst av den feedback som lojala och nöjda kunder ger. Det handlar naturligtvis också om att fortsätta det goda arbete som sker inom Printline. Hur fick du idén att investera i en mönsterkortstillverkare? Det är inte så att det står skrivet i min livslinjerna i min handflata att jag måste investera i Printline. Faktum är att det var en slump att det blev ett mönsterkortsföretag, men när vi riktat in oss på Printline, så gjorde vi vår hemläxa. Vi hade närmare samtal med anställda på företaget och ägnat mycket tid åt att studera kunder och marknaden generellt. Så vid tiden för undertecknadet av kontraktet, var det lite som lämnats åt slumpen. Hur ser du på framtiden för mönsterkortstillverkare i Europa? - Jag tror det viktigaste för att klara sig på lång sikt är att vara mycket tydlig om vad som ska göras, och sedan leva upp till det. Utan en tydlig strategi och marknadsposition är det mycket svårt att uppfylla kundernas förväntningar som leverantör. Mönsterkortstillverkare som inte lyckas med det, kommer inte att överleva. Med andra ord kommer tillverkarna gå mot en ökad grad av specialisering inom mönsterkortsindustrin. Är det inte en process som redan börjat? - Helt klart, men det kommer att fortsätta i snabbare takt och styrka. Det skriver electronic-supply.dk.

Annons
Annons
Visa fler nyheter
2024-04-15 11:45 V22.4.27-1
Annons
Annons