Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Mönsterkort | 07 maj 2009

Ny ordförande ska optimera Printline

TvÄ nya investerare har sÀkrat Printlines överlevnad. Detta innebÀr ökat fokus pÄ företagets strategi och dagliga verksamhet.
Den finansiella krisen och lÄgkonjunkturen innebÀr stora utmaningar för företagen, och mönsterkortsbranschen Àr inget undantag. Historier om pressade priser och fÄ bestÀllningarna Àr mÄnga, och de senaste Ären har ocksÄ flera mönsterkorttillverkare i Skandinavien och Europa lagt ner verksamheten.
Man mĂ„ste leta noga för att hitta ljusglimtarna, men lyckligtvis finns de. En mönsterkortstillverkare frĂ„n Odense har lyckats locka professionella investerare som har anslutit sig till Ă€garna och har skjutit till bĂ„de kapital, erfarenhet och kompetens – och inte minst hopp för framtiden.

Printline bildades 1987 av tvÄ bröder som fortfarande Àr Àgare och arbetar i bolaget. Företaget har specialiserat sig pÄ produktion av prototyper med kort leveranstid, och kunderna varierar frÄn smÄ lokala företag till stora internationella koncerner. Gemensamt för kunderna Àr att de behöver prototypkort med hög kvalitet och korta leveranstider frÄn leverantörer som de kan lita pÄ.

Liksom de flesta mönsterkortstillverkare befinner sig Printline i en svÄr ekonomisk situation. Stora investeringar i modern produktionsutrustning under de senaste Ären, lÀgre aktivitet pÄ marknaden, sviktande betalningsförmÄga hos kunderna och brist pÄ hjÀlp frÄn egna bankkontakter har företaget kÀmpat med, för att hÄlla sig flytande i början av 2009.

RÀddningen var tvÄ investerare med lÄng erfarenhet frÄn branschen som var intresserade av att investera tid och pengar i Printline. De tvÄ Àr Jesper Hansen, tidigare bankman och tidigare Àgare av flera McDonald-restauranger och Jesper Haugaard med flera toppjobb inom industrin, byggnads-, elektronik, el, telekommunikationer och IT-sektorn. Den senare har nu blivit ny vd för Print Line A/S:

Varför har ni valt att investera i en danska mönsterkortstillverkaren?

- Ja, det Àr en bra frÄga. Först och frÀmst Àr det faktum att vi tror Printline har en framtid, ocksÄ pÄ en pressad marknad, dÀr antalet mönsterkortstillverkare nÀsta Är troligen kommer att bli Ànnu fÀrre. Företaget har starka relationer med ett stort antal spÀnnande kunder i Skandinavien och Tyskland, har investerat i moderna maskiner och teknik, och inte minst, entusiastisk personal med lÄng erfarenhet och hög kompetens inom mönsterkortsproduktion. Vidare har de specialiserat sig pÄ en nisch pÄ marknaden, prototyper med snabb leverans.

Med all den uppmÀrksamhet om kris och lÄgkonjunktur - sover du bra pÄ natten?

Jag tror de flesta mÀnniskor som Àger företag i dessa tider, har erfarenhet av nÄgon sömnlös natt frÄn gÄng till annan, och det sker för mig ocksÄ. Men min magkÀnsla för de investeringar vi har gjort blir bÀttre för varje dag som gÄr.

Vad krÀvs för att PrintlineÀr ska bli en lÄngsiktig bra verksamhet?


Först och frÀmst mÄste vi prestera pÄ hög nivÄ för vÄra kunder nÀr det gÀller kvalitet, leverans och rÄdgivning. Vi mÄste göra detta genom att vara trogen vÄr egen strategi - att vara specialist pÄ produktion av prototyper med korta leveranstider. Hela vÀrdekedjan och dÀrmed relaterade processer mÄste vara optimerade. Vi mÄste naturligtvis ocksÄ ha ett grepp om ekonomin, inklusive snÀv likviditetsförvaltning. Det Àr betryggande att vi har en positiv balans i verksamheten nu, med tanke pÄ den allmÀnt lÄga aktiviteten pÄ marknaden.

Betyder fokuset pÄ prototyper att Printline inte kan producera Äterkommande order till kunderna?

Nej, vi kan tillverka smÄ serier, Äterkommande order i den egna produktionen, om kunden sÄ önskar. Printline har ocksÄ etablerat ett strategiskt samarbete med tillverkare i Asien som kan producera större Äterkommande bestÀllningar och större serier i allmÀnhet för Printlines kunder pÄ mycket konkurrenskraftiga villkor. PÄ detta sÀtt kan vi vara en total leverantör, men vÄr egen fabrik i Danmark skall vara optimerad för snabb prototypproduktion.

Hur vill du som Àgare och ordförande pÄverka Printline?

- Jag kommer att se till att vi fokuserar 100% pÄ vÄra kÀrnvÀrden och hÄller fast vid vÄr strategi. DÀrefter kommer jag att fokusera pÄ den generella driften av Printline, sÄ att resurserna optimeras. Jag har stor kompetens och erfarenhet av organisation och ledning, och kommer att vara en sparringpartner för Printlines vd. Jag Àr entusiastisk och nyfiken av naturen sÄ att personalen i Printline kommer troligen att se mig som en aktiv och engagerad vd. Men det Àr helt klart mitt intryck att Printline Àr en mycket vÀl fungerande mönsterkortstillverkare, detta bekrÀftas inte minst av den feedback som lojala och nöjda kunder ger. Det handlar naturligtvis ocksÄ om att fortsÀtta det goda arbete som sker inom Printline.

Hur fick du idén att investera i en mönsterkortstillverkare?

Det Àr inte sÄ att det stÄr skrivet i min livslinjerna i min handflata att jag mÄste investera i Printline. Faktum Àr att det var en slump att det blev ett mönsterkortsföretag, men nÀr vi riktat in oss pÄ Printline, sÄ gjorde vi vÄr hemlÀxa. Vi hade nÀrmare samtal med anstÀllda pÄ företaget och Àgnat mycket tid Ät att studera kunder och marknaden generellt. SÄ vid tiden för undertecknadet av kontraktet, var det lite som lÀmnats Ät slumpen.

Hur ser du pÄ framtiden för mönsterkortstillverkare i Europa?

- Jag tror det viktigaste för att klara sig pÄ lÄng sikt Àr att vara mycket tydlig om vad som ska göras, och sedan leva upp till det. Utan en tydlig strategi och marknadsposition Àr det mycket svÄrt att uppfylla kundernas förvÀntningar som leverantör. Mönsterkortstillverkare som inte lyckas med det, kommer inte att överleva. Med andra ord kommer tillverkarna gÄ mot en ökad grad av specialisering inom mönsterkortsindustrin.

Är det inte en process som redan börjat?
- Helt klart, men det kommer att fortsÀtta i snabbare takt och styrka.

Det skriver electronic-supply.dk.
Annons
Annons
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2019-01-17 14:20 V11.11.0-2