Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Michael Gasch
Mönsterkort |

Situationen för mönsterkortsindustrin i Europa

Den ekonomiska krisen kan användas för att kommentera alla branscher, men den lämpar sig speciellt för mönsterkortsindustrin i Europa. Detta visar att denna industri - för närvarande - har förlorat sin identitet. För många köpare är mönsterkort är bara en handelsvara som papper och pennor. Detta skriver Michael Gash, Data-4-PCB, i en artikel.

De har ingen kännedom om produkten, men köper den ändå. Att de köper en nyckelkomponent, ganska ofta en mycket komplex sådan, som är avgörande för framgången för en viktigare elektronisk produkt verkar vara okänt för dem. Om din väckarklocka inte fungerar är det en olägenhet. Detsamma kan gälla till en högre grad för din mobiltelefon. Det är en helt annan sak när det gäller dina bromsar eller din air-bag. Men bilindustrin har visat alla andra branscher att priset är det enda argumentet. Att flytta till billigare länder är en legitim handling eftersom alla vill undvika att betala höga priser. Men krävande europeisk service, europeiskt kunnande och europeisk flexibilitet till asiatiska priserna fungerar inte. Attityden att säga upp alla befintliga kontrakt och tvinga ut tillverkarna ur marknaden tyder inte på långsiktig eller strategisk planering. Om priserna sjunker, är argumentet "du måste konkurrera med världsmarknaden". Om priserna stiger är det "ledsen men vi har ett avtal". Och precis så har varit fallet under de senaste åren. Inköpschefernas inställningen att diktera priser och att spela ut företagen mot varandra har varit (och är) smärtsamma erfarenheter för de flesta leverantörerna. Istället för att göra sin hemläxa och trimma det egna företagets effektivitet har det varit enklare - och billigare - att pressa leverantörerna. Ofta har köparna krävt information om produktionsprocesserna och kostnadsstrukturen hos sina leverantörer. Och ganska ofta har en smart idé överförts direkt till den asiatiska konkurrenten - under förevändning av en revision som kräver insamling av sådan information, medan skrivna sekretessavtal inte har bekymrat dessa kunder. Nu har vi den globala krisen och det ger situationen en ny dimension. Stora och små företag har inte tillräckligt med likviditet för att köpa ny utrustning, eftersom bankerna är rädda för att bevilja lån - trots att våra regeringar just har gjort stora ansträngningar för att hjälpa dem ur den röra de skapat själva. Sedan år 2000 har branschen i Västeuropa (utan att räkna in de nya EU-medlemmarna) förlorat 55% i alla kategorier. Översatt till "verkliga siffror" innebär detta en förlust av mer än 300 företag, mer än 24200 jobb och mer än 2600 miljoner euro i intäkter. Nu kan man säga att det inte finns någon framtid för tillverkning av mönsterkort i Europa, men detta argument är fel. Även under goda tider har billiga leverantörer från andra delar av världen - med jämna mellanrum - antingen inte haft tillräcklig kapacitet för att uppfylla en plötslig ökning av efterfrågan eller att kvaliteten inte har varit bra nog för att uppfylla kundkraven. Logistik är ett annat problem eftersom lågprisköp kräver mycket mer arbete med att få varorna från A till B. Av detta skäl har i många fall sjötransporter valts, men stigande energipriser (som under 2008) eller nya hot (till exempel pirater i Indiska Oceanen) påverkar priser, försäkringspremier och / eller hela leveranskedjan. Riskhantering är i dag mycket viktigare för framgången för ett företag än det var 5 eller 10 år sedan. Vilka utsikter har då branschen? Man måste erkänna att utsikterna för närvarande inte är lovande och av de företag som har överlevt årsskiftet kommer flera att gå under - eller har redan försvunnit. Och även om det tidigare i huvudsak varit mindre företag som inte har kunnat fortsätta, har nu även stora och mycket stora tillverkare drabbats. Under de första fyra månaderna 2009 gick nästan 1800 jobb - eller 9% - förlorade. Vi borde titta på Asien. Krisen är densamma där som här. Men många företag söker nu att inte bara sätt att rida ut stormen, utan också sätt att utnyttja situationen. Vilken mönsterkortsteknik är mest lovande? Vilka förändringar i processteknik bör göras? Finns det några nya kundsegment ännu inte bearbetats och hur kan detta ske? Som så ofta är fallet kan en dålig situation vändas om man använder sin fantasi. Vem kommer att överleva? Svaret är svårt, men det är lätt att gissa att tillverkare med en nära relation till sina kunder kommer att ha en bättre chans att överleva än andra. Den ekonomiska krisen och bankerna har gett oss en ny term: "var en del i systemet". Och de företag som ingår i systemet kommer att lösa situationen - men det blir bara ett fåtal. Bilindustrin kommer att vara i stort behov av bra och effektiva företag i stånd att uppfylla de tekniska standarderna för branschen och som kan - på samma gång - tillverka stora volymer av jämn kvalitet. Alla inom elektronikindustrin kommer att behöva kunniga leverantörer för sakkunnig teknisk rådgivning för konstruktion av nya produkter, för att sätta dessa produkter i massproduktion och senare för att hantera eftermarknadsförvaltning. Dessa bolag kommer också att vara till hjälp när behov uppstår, och kommer att vara behjälpliga i händelse av logistiska problem. Efter krisen behöver vi varandra mer än någonsin tidigare. Och de kvarvarande företagen har att fundera över hur de ska göra affärer i framtiden. Om du inte kan besegra konkurrenterna, måste du ansluta dig till dem på det ena eller andra sättet. Vad vi behöver nu är strategiska allianser som bygger på förtroende på båda sidor och samarbete till gagn för alla parter (leverantörer i låglöneländer, partners i Europa och kunder). Men det måste vara nya regler för "tiden efter …". Ingen kan förvänta sig europeisk produktion och europeiska tjänster till asiatiska priser. Det måste finnas ett pris för upphovslandet och ett för andra länder. Och branschen måste hitta en ny identitet: affärsmodellen i det förflutna (alla mot alla) måste ta slut, eftersom industrin annars kommer att minska ännu mer och ännu snabbare. Om en kund vill köpa billigt ska han kunna göra det - på egen risk. Och när han behöver hjälp, ska han kunna få det - men till ett pris. Min senaste arbetsgivare sa till mig en gång: "Vi är inte till för att producera mönsterkort. Vi är till för att tjäna pengar och mönsterkort är - för tillfället - vägen till detta mål." Jag rekommenderar alla deltagare som är inblandade i försörjningskedjan att leta rätt på en bra och pålitlig partner. Och behandla honom i rätt bemärkelse: som en partner. Sedan bör en framgångsrik och lyckosam framtid vara möjlig! Författare: Michael Gasch (data4PCB)

Annons
Annons
Visa fler nyheter
2024-03-28 10:16 V22.4.20-2
Annons
Annons