Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Elektronikproduktion | 05 juni 2009

Dåligt med självförtroende hos outsourcingkunder

Allt fler vill dela upp outsourcingen i mindre delar, så kallad multisourcing, med detta är svårare än att lägga ut allt på en och samma leverantör.

Endast 16 procent av outsourcande företag anser att de har en mogen beställarorganisation. Detta enligt en stor outsourcingundersökning som gjorts av PA Consulting Group. Undersökningen omfattar 145 företag, varav 25 procent från Sverige och 40 procent från andra nordiska länder. Samtidigt kräver multisourcing att man tänker till mer än man behöver göra om man lägger ut allting på en leverantör, säger Peter Wardell, outsourcingexpert på PA Consulting Group. Just detta visar sig inte ha fungerat så bra. 30 procent svarar i undersökningen att de inte har kontroll på kostnaderna, och bara 16 procent anser att de har en mogen beställarorganisation. Undersökningen visar även att 60 procent av de undersökta företagen vill ändra sina kontrakt. ”Hälften av dessa vill förhandla om dem, hälften vill lägga ut mer och det är drivet av kostnadsbesparingar”, säger Peter Wardell. Av de undersökta företagen är en fjärdedel svenska och de följer i stort den globala trenden, enligt Peter Wardell. ”Om jag ska göra en egen personlig reflektion så är det att svenska företag inte är lika mogna som amerikanska eller brittiska när det gäller offshore, det är av språkliga och kulturella skäl.” Enligt undersökningen växer outsourcingmarknaden med drygt åtta procent i år. Det skriver idg.se.
Annons
Annons
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2019-09-20 17:48 V14.4.1-2