Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Komponenter |

Svensk batterifabrik

En grupp svenska företag vill bygga en pilotfabrik för litiumjonbatterier.

”Andra nationer har lagt ner enorma summor pengar på att ta fram bättre batterier, men har inte hunnit så långt som man kan tro”, säger Lars Avellán på forskningsbolaget Swerea IVF till Ny Teknik. Korea och Japan är ledande när det gäller utveckling av batterier och i USA satsas det mycket på batteriforskning. Större delen av världens produktion av batterier sker dock i Kina. Det är förmodligen en bättre affär för Sverige att fokusera på delkomponenter, som elektrodpulver, separatorer och processutrustning, men även det kräver en pilotfabrik, säger Lars Avellán. Vid ett möte i Göteborg förra månaden deltog representanter för Vattenfall, ABB Robotics, Volvo Specialvagnar, och batteriföretagen ETC, Autoadapt och Nilar. Statliga Foruriertransform, myndigheten Invest in Sweden Agency och forskningsbolaget Swerea deltog också, enligt Ny Teknik. Fordonsindustrin var klent representerad vid batterigruppens första möte, även om intresset där sägs vara stort. Batterier, elmotorer, hybridanpassade förbränningsmotorer, nya drivlinor, högvoltsystem och kraftelektronik är nyckelteknik i morgondagens bilar. Enligt Lars Avellán är Sverige starkt inom områden som kraftelektronik, automatiseringsprocesser och pulverteknik. Batterigruppen ska ha en förstudie klar i höst. Den nya fabriken för litiumjonbatterier planeras att tas i drift i mitten av 2011, och enligt Lars Avellán är den troligaste placeringen i Västsverige. Det skriver Ny Teknik.

Annons
Annons
Visa fler nyheter
2024-04-26 09:38 V22.4.33-2
Annons
Annons