Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Elektronikproduktion | 26 juni 2009

Optronic utvecklar 3D-teknik

Optronic, har under det senaste halvåret arbetat med utvecklingen av tredimensionell kamerateknik.

Nyligen släppte Microsoft sitt spel ”Project Natal”, där spelentusiaster styr spel med hela kroppen, istället för via en kontroll. Grundläggande med tekniken i Project Natal är möjligheten att kunna ta 3D-bilder i realtid och reagera på rörelser från individer och objekt. Optronic lanserar nu industrins svar på ”Project Natal”. I april tecknade Optronic avtal med det amerikanska företaget Canesta som utvecklar kamerachip för tredimensionell bildhantering. En viktig del av den nyutvecklade tekniken är att beräkningen implementerats i ett CMOS-chip som liknar bildsensorerna i vanliga digitalkameror. – Våra industriella kameror baserade på 3D-teknik bygger på samma principer som de som används av Microsoft i Project Natal. Förväntningarna inom spel- och underhållningsbranschen är med all rätt skyhöga och för ett brett spektra av industrier så är detta minst lika spännande. Det är lätt att tänka sig helt nya lösningar och tillämpningar inom branscher som automation, säkerhet och hälsa säger Rickard Åström, vd, Optronic. – Att kunna göra billiga och små kameror som levererar en 3D-signal i videotakt är ett verkligt tekniksprång. Vår teknik kommer också att vara mycket effektiv. Det chip vi använder har mycket av logiken integrerat i varje pixel, till exempel automatisk reduktion av störande ljus från omgivningen, förklarar Rickard Åström. I slutet av sommaren kommer 3D-kamerorna, som använder sig av så kallad ”time of flight”- teknologi, att finnas på marknaden.
Annons
Annons
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2019-09-20 17:48 V14.4.1-1