Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Komponenter | 31 juli 2009

Sju utmaningar för inköpare av komponenter

Inköpare av komponenter har det tufft. Görs jobbet bra märker ingen det, men minsta fel straffar sig. En av de svåraste delarna av jobbet är att att få tag på bristkomponenter.
Undersökningar visar att medan komponentinköpare hos stora tillverkare bara satsar en till två procent av sin budget på bristkomponenter, tar det upp till 40 procent av deras tid. Mycket mer skulle kunna göras i en inköpares dagliga arbete om inköp av bristkomponenter skulle kunna effektiviseras. Varje steg i inköpsprocessen är fyllt med utmaningar, och att förbättra ett steg hjälper inte nästa steg. Genom att följa processen från början till slut, börjar vi med det övergripande temat, förtroende:

1. Etablera förtroende.
När man har en brist, har man inte alltid tid att göra allt förarbete som normalt krävs att göra på en leverantör. När leveranskedjan måste bli snabbare blir kravfönstret snävare, och köparen behöver bättre information snabbare. Internet är ett viktigt verktyg, men hur kan man vara säker på vem som ligger bakom en webbplats eller vad som verkligen finns i lager? Tidigare erfarenheter bidrar något till att skapa förtroende, men för rätt summa pengar kan en mängd skumma leverantörer försöka dra fördel av ditt förtroende. Förfalskningar, tomma kapslar och renoverade komponenter - det är en skrämmande värld där ute.

2. Hastighet vid sökning - vem skall ringas?
När man letar efter komponenter på den sekundära marknaden, kommer man snabbt hitta en lång lista på företag som annonserar men insisterar på ett telefonsamtal för offert. Du vill inte göra reklam för din brist alltför mycket för då får du 20 komponentmäklare som söker på dina vägnar. Och du vill inte heller vara beroende av bara en eller två mäklare när du behöver komponenter snabbt.

3. Verklig sökhastighet
När man äntligen hittat någon som har komponenten tar det ofta alldeles för lång tid att få ett fullständigt svar från leverantören. Några oberoende distributörer har lager i andra tidszoner, medan vissa bara vill "kontrollera sina utomeuropeiska lager" för att köpa sig mer tid. Ibland kan det ta en hel dag eller ännu längre att få en offert.

4. Selektering
Sökandet är över. Den oberoende distributören eller mäklaren har äntligen hittat den önskade komponenten, och nu kan det bli svårt. För att avsluta försäljningen ändrar vissa mindre seriösa mäklare till exempel date code eller RoHS. Du måste slösa tid på att kontrollera att du verkligen kommer att få exakt de komponenter du efterfrågat.

5. Tid är pengar - vad det kommer att kosta?
En av de mest frustrerande momenten vid upphandling av bristkomponenter är att ju mer angeläget behovet är, desto högre blir priset! Efter alla ansträngningar att hitta rätt komponent måste priset förhandlas. Köparen har ofta inte många alternativ, så ett dåligt avtal är bättre än ingen affär alls. Mäklarna vet det också, så de kommer att starta högt och försöka få ut det mesta de kan.

6. Verkställa köpet - nu kommer nya problem.
Vi närmar oss. Komponenten är lokaliserad, frågan förhandlas, men det finns alltid en hake. Tullavgifter, hanteringsavgifter, sistaminuten-problem. Är det en alternativ komponent? Besked behövs snabbt för att få ett godkännande.

7. Avsluta ordern – nu måste det fungera.
Komponenten är på väg, och alla är nöjda - men leveransen försenas. Oklart varför. Kanske din mäklare i själva verket inte hade en fungerande leverantör, eller kanske leveransen till din komponentmäklare har fastnat i tullen? Det spelar ingen roll. Kanske komponenten anländer, och den är av fel sort? Kanske beroende på felaktigt ordernummer? Dessutom kan man bara hoppas att komponenten som just köpts inte visar sig vara förfalskad.

Komponentinköp kan vara stressigt och oförsonligt. Globala, magra och snabba leveranskedjor ökar effektiviteten för tillverkningsindustrin, men i likhet med en motorcykel som kör fort på en isig väg kan leveranskedjan förlora balansen när beslutsfattaren inte vet vad som kommer härnäst. Brister tvingar inköpare att gå utanför sina vanliga kanaler, och när de avviker från de normala rutinerna kan de och deras företag få allvarliga problem genom att inte förstå de risker som de möter. En smart motorcykelåkare förstår riskerna och är förberedd på dem. Låt oss hoppas att smarta komponentinköpare inte är annorlunda.

-----

Författare: John P. Brown är en av grundarna och vice vd för marknadsföring och strategi vid Verical

Kommentarer

Vänligen notera följande: Kritiska kommentarer är tillåtna och till och med uppmuntrade. Diskussioner är välkomna. Verbala övergrepp, förolämpningar, rasistiska och homofobiska kommentarer är inte tillåtna och sådana inlägg kommer att raderas.
Annons
Annons
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2018-05-11 10:46 V9.5.4-1