Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Komponenter | 14 september 2009

Tips nummer 3: Betygsätt dina leverantörer efter deras lagerkontroll

John P. Brown, en av grundarna och vice vd för marknadsföring och strategi vid Verical, har skrivit en rad artiklar om svårigheterna vid inköp av bristkomponenter. Detta är den tredje artikeln i serien.
En av de många riskerna med att köpa från den grå eller "sekundära" marknaden är risken att de komponenter som köpts inte kommer fram i tid. Mäklaren påstår sig ha komponenter som finns tillgängliga, du lägger din beställning, och ... ingenting händer. Mäklaren kanske påstår att det är vissa förseningar hos det utländska lagret, kanske har det blivit stopp i tullen, eller ibland blir en leverans bortslarvad. Sammantaget utgör de alla försörjningskedjans motsvarigheten till "hunden åt upp min hemläxa."

Även om misslyckandet kan ha många potentiella orsaker är det vanligaste att leverantören aldrig riktigt haft komponenterna. Efter att ha tillbringat tillräckligt med tid på den grå marknaden kommer en eventuell köpare att uppleva smärtsamma erfarenheter, men det finns sätt att skydda mot denna frustrerande praxis.

Bristköpare kan vända sig till en av flera källor för att hitta de komponenter de behöver för att hålla monteringslinorna igång. För att kunna få detta förtroende bör leverantörerna kunna leva upp till en förteckning över minimikrav:

Ger leverantören full insyn vid kontakterna med inköparen, inte bara i frågor som prissättning eller ursprung, men också om operativa frågor som typ av lagerlokal, lagerrevisioner, uppdateringar och lagerbekräftelser. En bristköpare söker snabba svar, en sammanfattning av typen "tyvärr, slut i lagret" är långt bättre att falska löften om en förestående leverans.

Lagret bör vara i världsklass och handhas av yrkesfolk utan något ekonomiskt intresse av att avsluta ordern. Lagerlistorna ska vara uppdaterade och uppgifterna ska garanteras vara korrekta genom en oberoende kontakt. Har leverantören visat sina processer för dig? Har leverantören bett dig att tro på hans ord, eller finns det någon som självständigt bekräftar att lagret finns rent fysiskt?

Godkända kanaler:
Det borde vara självklart, men många köpare kontrollerar fortfarande inte sina godkända kanaler när det uppstår en brist. Genom att söka på ett alternativt artikelnummer kan man ibland hitta bestånd av komponenter som annars inte skulle dyka upp hos en viss distributör. Eftersom komponenttillverkare och auktoriserade distributörer har de bästa metoderna för att verkställa beställningar, bör köpare ändå pröva dem först.

Marknadsplatser:
Gör an utvidgning av den primära marknaden. En fullt fungerande marknad har funktioner som är likvärdiga med en franchisedistributör. Garantier kan inte fås med varje order, och det finns en del tekniska utmaningar när man handskas med ett tiotal leverantörer, men på en riktig marknad hanteras dataintegritet, beställningar och faktureringsprogram korrekt. Var uppmärksam på leverantörernas lagerhantering - alla företag är inte skapade lika.

Bulletins:
I grund och botten en "lista över listor". Dessa sajter kombinerar lagerrapporter från flera leverantörer utan kvalitetskontroll av data och utan att fastställa huruvida de uppräknade komponenterna finns fysiskt. Många kommer att presentera sig som någon slags komplett leverantör men kommer att sakna de nätverk av system och processer som krävs för att säkra leveranser. Dessa sajter är bra för det första steget i sökandet, men köparna bör vara försiktiga med någon som lovar mer än de kan leverera. Läs det finstilta.

Oberoende distributörer:
Under senare år har de ledande oberoende distributörerna gjort stora investeringar i sin lagerkapacitet. Anekdotiska bevis antyder dock att endast 15-20 procent av intäkterna kommer från order där komponenterna redan finns i lager, vilket begränsar det totala skyddet köpare kan förvänta sig när de köper från oberoende distributörer. De övriga 80 procenten tyder på att oberoende distributörer bara förmedlar order och utsätts för förseningar och stopp när de använder "tillgängligt" lager från ”utländska leverantörer."

Mäklare:
Mäklare har inga lager. En inköpare ber dem att hitta komponenter, och det är vad de gör bäst. När en inköpare väntar kommer mäklaren att söka högt och lågt för att hitta någon - vem som helst - med de komponenter som inköparen behöver. De bättre kommer självmant att kontrollera och bekräfta vad de finner i sina källors lager, men alltför många kommer bara att behandla ordern och försöka hitta de rätta komponenterna efter att de har en inköpsorder i handen.

Smarta inköparna vet instinktivt att det finns nivåer av tillit och förmåga på bristmarknaden. Inköpsavdelningarna borde mäta leverantörernas öppenhet vad gäller information, ledtiden för deras operationer, graden av kontroll över de komponenter som de listar, och deras förmåga att kommunicera. Allt detta arbete måste ske tidigt och uppdateras ett par gånger om året. När en brist uppstår är det för sent att bygga förtroende.

Författare: John P. Brown är medgrundare och vice vd för marknadsföring och strategi vid Verical
Annons
Annons
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2018-12-13 13:08 V11.10.14-2