Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Komponenter | 02 december 2009

Tips nummer fem vid komponentinköp: Leta reda på transparent katalogpris

John P. Brown, en av grundarna och vice vd för marknadsföring och strategi vid Verical, har skrivit en rad artiklar om svårigheterna vid inköp av bristkomponenter. Detta är den femte artikeln i serien.
En av de mest frustrerande delarna vid köp av bristkomponenter är att ju mer angeläget komponenten behövs desto högre blir priset! Efter att arbetet med att lokalisera komponenten är klart, behöver köparen kämpa sig igenom prisförhandlingar. Köparen har kanske inte många alternativ, för en dålig affär är bättre än ingen affär, men kärnan i problemet är den totala förskjutning av incitament mellan köpare och säljare på dagens andrahandsmarknad. För att nå både kort- och långsiktiga fördelar bör köparen söka en transparent prissättning.

Detta är ett problem som drabbar inköpare hos tillverkare och oberoende distributörer lika. När de först har en brist eller ett krav kommer inköparen att skicka förfrågningar till flera mäklare eller oberoende distributörer för att få deras hjälp med att hitta komponenten. De flesta kommer att svara med att hävda att de har komponenten i lager eller att den är tillgänglig från en annan leverantör. Därför så måste inköparen ägna tid åt att filtrera bort de mindre övertygande påståenden tills bara en eller två realistiska alternativ är kvar. Under stor tidspress måste inköparen fatta ett beslut med bristfällig information, för att nå det bästa möjliga priset. Däri ligger problemet - efter all tid och kraft att identifiera realistiska alternativ har bristköparen offrat förhandlingsutrymmet eftersom han helt enkelt är för sent ute.

Den sekundära marknaden gör pengar på att utnyttja informationsasymmetrin. Liksom alla bra affärsmän, kommer en mäklare eller en oberoende leverantör att suga upp så mycket information som möjligt innan han avslöjar något för sina motparter. För oberoende leverantörer, mäklare och köpare är varje detalj som ges till en sekundär marknadsleverantör en förhandlingsförlust. Ju mer specifika behov, desto mindre inflytande. Det som påverkar priset mest vid inköp av bristkomponenter är tid. En köpare vid en tillverkningsenhet som är på väg att bli utan viktiga komponenter är sårbar i en prisförhandling.

Utöver snabbhet och bekvämlighet vid inköp via webben blomstrar komponentförsäljningen online eftersom öppenheten ger köpare bättre och snabbare information. Graden av öppenhet som krävs genom att sälja komponenter genom en webbkatalog visar respekt för köparen, eftersom säljaren förlorar kortsiktigt möjligheten att utnyttja köparens desperation, men på längre sikt gynnas relationen.

Vissa företag kommer att publicera kataloger med uppenbart höga priser, bara för att kunna minska priserna avsevärt när köparen ringer för att pruta. Även om detta är en förbättring jämfört med informationbristen på den sekundära marknaden är det ändå en börda för inköparen. Verklig öppenhet ger inköpare allt de behöver veta om en komponent: dess historia, den verkliga prissättningen, datumkod, tillgänglig kvantitet, etc.

Många katalogdistributörer har inte de komponenter som behövs i en bristsituation, men en distributör som är genuint intresserad av att samarbeta med en köpare kommer att vara så öppen som möjligt.

Kommentarer

Vänligen notera följande: Kritiska kommentarer är tillåtna och till och med uppmuntrade. Diskussioner är välkomna. Verbala övergrepp, förolämpningar, rasistiska och homofobiska kommentarer är inte tillåtna och sådana inlägg kommer att raderas.
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2018-10-15 23:56 V11.6.0-1