Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Elektronikproduktion |

Mobiltelefonförsäljningen ligger still under 2009

Starkare försäljning än väntat i västra Europa och en uppgång på den grå marknaden under tredje kvartalet i år kommer att driva den globala försäljningen av mobiltelefoner till 1214 miljoner enheter, en 0,67% minskning från 2008, enligt den senaste prognosen från Gartner.

I september visade Gartners prognos på en minskning med 3,7% under 2009. Gartner förutspår nu att försäljningen under 2010 kommer att visa 9% ökning från 2009. "Även om den grå marknaden eller 'white label' inte är ett nytt fenomen och har tillkommit genom kinesiska tillverkare som inte har licens för att sälja och tillverka produkterna utan giltig internationell mobilutrustningsidentitet (IMEI), är den grå marknaden inte längre begränsad till Kina", säger Carolina Milanesi, forskningschef vid Gartner. "Alla tillverkare måste konkurrera med de grå marknadsaktörerna eftersom de expanderar på nya marknader i Asien/Stillahavsområdet, Östeuropa, Mellanöstern och Latinamerika och det minskar det genomsnittliga försäljningspriset (ASP). Den grå marknaden kommer att påverka Nokias marknadsandel mest ", fortsätter Carolina Milanesi. Under 2009 påverkade den ekonomiska nedgången kundernas disponibla inkomster och förlängde ersättningscykeln på mogna marknader från 12 till 18 månader. Gartner förväntar sig att ersättningscykeln återgår till det normala inom två år, med införandet av mer aggressivt prissatta smartphones och kortare bindningstider. Gartner förväntar sig också att försäljning av begagnade varor på nya marknader och SIM-only försäljning globalt kommer att stabiliseras under 2010 och börja minska från 2011 när konsumenterna känner mindre makro-ekonomiskt tryck. Smartphones kommer att utgöra 14% av den totala försäljningen av mobiltelefoner under 2009 vilket är en ökning med 23,6% från 2008 och öka till 38% fram till 2013. Dessa positiva utsikter kan dock påverkas negativt av mobiloperatörernas beslut att belägga alla smartphones med höga fasta dataöverföringspriser, vilket skulle öka den totala ägandekostnaden bortom vad massmarknadens konsumenternas kan acceptera. Den starka utvecklingen på marknader som Västeuropa och Asien/Stillahavsområdet balanseras av försäljing som är svagare än förväntad i Latinamerika och Mellanöstern och Afrika. "Trots en beräknad återgång till tillväxt under 2010, är tiden för 20 procentig tillväxt definitivt över när de mogna marknaderna är mättade och större delen av tillväxten kommer från nya marknader", avslutar Carolina Milanesi.

Annons
Annons
Visa fler nyheter
2024-04-25 14:09 V22.4.31-2
Annons
Annons