
Smart Eye och Ayats når milstolpe med varningssystem
Det Göteborgsbaserade DMS-företaget Smart Eye har framgångsrikt slutfört Advanced Driver Distraction Warning (ADDW)-homologering tillsammans med den spanska busstillverkaren Ayats.
Homologering är den process som fordon går igenom för att få ett statligt utfärdat certifikat som tillåter en produkt att komma in på marknaden. Nu meddelar Smart Eyes att en fordonstillverkare för första gången fått regulatoriskt godkännande för Advanced Driver Distraction Warning (ADDW) med hjälp av bolagets AIS-system.
”Denna certifiering är en viktig milstolpe för Smart Eye, men visar också hur snabbt branschen går framåt för att möta GSR-kraven för ADDW”, säger Elsa Magner, Senior Project Manager, Applied AI Systems, på Smart Eye.
Homologeringen sker i enlighet med EU:s allmänna säkerhetsförordning som kräver att alla nya fordon ska ha ADDW-system senast i juli 2026. Uppdraget syftar till att förbättra trafiksäkerheten i Europa genom att hantera förardistraktion, som uppges vara en ledande orsak till trafikolyckor.
”Denna ADDW-homologering visar hur vi på Ayats direkt adresserar de nya standarderna för både ADDW och alla de som ingår i GRSII, vilket gör våra fordon mer moderna och säkrare och håller oss i framkant på marknaden”, säger Pau Aguilera, homologeringsingenjör på Ayats.
I augusti 2024 uppdaterades AIS för att bättre hjälpa fordonstillverkarna att uppfylla Europeiska unionens ADDW-mandat (General Safety Regulation) (GSR). Genom att övervaka ögonrörelser, blickriktning och huvudposition kan AIS upptäcka förarens distraktion och hjälpa till att undvika farliga situationer på vägen.