
Svagare försäljning för Volvo Cars under mars
Volvo Cars rapporterar en global försäljning på 70 737 bilar i mars, en minskning med 10 procent jämfört med samma period föregående år. Det framgår av en rapport från bolaget.
I Volvo Cars senaste försäljningssiffror framgår en tydligt nedåtgående trend på alla marknader. Bolagets försäljning av elektrifierade modeller minskade med 9 procent under mars månad jämfört med samma period förra året, och stod för 43 procent av alla sålda bilar. Andelen helt eldrivna bilar utgjorde 19 procent av alla sålda bilar.
Den totala försäljningen för perioden januari till mars uppgick till 172 219 bilar globalt, en minskning med 6 procent jämfört med samma period 2024.
Elektrifierade modeller tappar fart i Europa
I Europa uppgick försäljningen till 36 093 bilar i mars, en minskning med 9 procent jämfört med samma period föregående år. Försäljningen av Volvo Cars elektrifierade modeller minskade med 18 procent jämfört med samma period förra året och modellernas andel utgjorde 57 procent av alla bilar som såldes i Europa under mars.
Försäljningen i USA minskade med 8 procent i mars och uppgick till 14 052 bilar. Försäljningen av elektrifierade modeller ökade med 5 procent jämfört med samma period förra året.
Kinesisk försäljning faller 22 procent
I Kina syntes en markant nedgång, med 10 867 sålda bilar, en minskning med 22 procent jämfört med mars 2024. Försäljningen av elektrifierade modeller såg en procentuell ökning med 20 procent till 1 243 sålda bilar.
Volvo XC60 blev månadens mest sålda modell med en försäljning på 23 776 bilar (2024: 22 402), följt av XC40/EX40 med på 18 629 bilar (2024: 20 557) och XC90 med 10 764 bilar (2024: 10 826).