Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© Scania
Teknik |

Scania lanserar el-lösningar för bygg- och gruvindustrin

Scania introducerar sina nya helelektriska och hybridelektriska lösningar för framdrivning inom bygg- och gruvsektorerna.

Scania och Cometto lanserar en självgående plattform för tunga transporter, utrustad med Scanias helelektriska drivlina. De nya elektrifierade, hybridelektriska och utsläppsfria lösningarna för framdrivning har enligt Scania potential att radikalt förbättra effektiviteten och hållbarheten inom bygg- och gruvindustrierna.

”Vi vill vara ett tydligt stöd för våra kunder och hjälpa dem i deras hållbarhetsomställning”, säger Björn Winblad, chef för e-Mobility Solutions på Scania Power Solutions.

Parallell hybriddrift med central styrenhet

Scanias erbjudande omfattar en lösning för parallell hybriddrift, där en central styrenhet kontrollerar hela systemet inklusive elmaskin, växelriktare, batterier och förbränningsmotor. Elmaskinen har en integrerad koppling, vilket gör att den kan användas både som hybrid och som helelektrisk lösning. Scania påpekar även att den låga ljudnivån i eldriften gör systemet särskilt lämpligt i stadsmiljö. 

”Tack vare vår erfarenhet av elektrifiering inom lastbil-, buss- och marinsegmenten, tillsammans med den modulära uppbyggnaden av vårt erbjudande, har vi nu ett starkt och flexibelt produktutbud för en mängd olika industriella applikationer", tillägger Winblad.

Tillsammans med Cometto lanserar Saab även en självgående, eldriven plattform för tunga lyft. Den modulbaserade lösningen uppges ha högt vridmoment, och är utvecklad för att användas inom flera tunga industrisektorer.

"Integreras sömlöst i våra drivlinor"

Cometto är en del av Faymonville Group som är specialiserat på utveckling och tillverkning av självgående modultransporter, tunga transportmoduler och specialfordon för industriella användningsområden. Adrian Zingan, produktchef på Cometto, säger att bolaget har lett utvecklingen inom självgående transportlösningar i över femtio år.

”Även om vi tidigare har utvecklat en del el- och hybridlösningar för specialtillämpningar valde vi Scania som leverantör för våra standardiserade SPMT-fordon eftersom deras kompletta lösning kan integreras sömlöst i våra drivlinor och ger hög prestanda och effektivitet", säger han.

Det helelektriska SPMT-fordonet har redan fått sin första kund, då ett exemplar ska levereras till Mammoet, världens största företag inom tunga lyft.


Annons
Annons
Visa fler nyheter
© 2025 Evertiq AB 2025-04-10 13:58 V24.0.18-1
Annons
Annons