
Scania ökar utbudet av batterielektriska bussar
Scania ökar utbudet av batterielektriska bussar med treaxlad lågentrévariant av den batterielektriska bussplattform som introducerades 2023. Modellen beskrivs som ett alternativ för busstrafik även utanför stadskärnan.
Scania breddar sitt elbusserbjudande med lanseringen av en ny variant av den batterielektriska bussplattform som introducerades 2023. Den nya lågentrévarianten är utvecklad för att möta kraven i mer krävande trafikuppdrag – och med ökad passagerarkapacitet jämfört med den befintliga 4x2 LE BEV.
”Med en helt ny elmaskin är det här treaxlade BEV-chassit både kraftfullt, energieffektivt och driftsäkert. Det ger utmärkt tillgänglighet, räckvidd, acceleration och startförmåga – inte minst i branta backar", säger Carl-Johan Lööf, Head of Product Management för People Transport Solutions på Scania.
Snabbare utväxlingsförhållanden
De nya axelutväxlingarna har enligt Scania utformats för energieffektivitet och lång livslängd. Två nya utväxlingar med snabbare utväxlingsförhållanden uppges minska interna förluster och förbättra den totala verkningsgraden. En styrd stödaxel är avsedd att matcha den nya drivaxeln, och ska bidra till bättre viktfördelning och minskat däckslitage.
”I takt med att elektrifieringen fortsätter att accelerera globalt kommer bussar som bygger på den här plattformen att vara konkurrenskraftiga världen över – och öppna dörren för elektrifiering inom nya områden", tillägger Carl-Johan.
Ny chassidesign och upphängning
Chassidesignen ska öka fordonets slitstyrka och därigenom förlänga livslängden. En modifiering av elmotorns upphängning uppges också minska bullernivåerna, och ändrad placering av komponenterna i fordonet ska förenkla underhållet.
Bussen kan även anpassas till lokala behov, och erbjuder alternativ för placering av laddutag. Alla komponenter finns även tillgängliga för den befintliga tvåaxlade versionen.