
Scania bryter med Northvolt
Lastbilsjätten Scania planerar att slutar att köpa batterier från Northvolt, med följden att Skellefteå-fabriken stoppas. Det rapporterar bland annat Sveriges Radio Ekot.
Trots konkursen är produktionen fortfarande i gång vid Northvolts batterifabrik i Skellefteå, men under de senaste dagarna har det visat sig att även den verksamheten hänger löst. Detta eftersom Scania, som är Northvolts kanske viktigaste kund, står i begrepp att sluta köpa batterier från bolaget. Orsakerna ska enligt Ekots källor vara bland annat ekonomiska, och runt 900 personer som jobbar kvar på fabriken riskerar nu att förlora jobben.
Scania var sista livlinan
Enligt dokument som Ekot tagit del av ska Scania rent av vara den enda kunden som Northvolt har kvar, då övriga kunder redan övergett bolaget. I förlängningen innebär detta att produktionen i Skellefteå närmar sig ett totalstopp om ingen ny storkund kliver in.
Under torsdagen väntas Northvolts personal få ytterligare besked om deras framtid på bolaget och konkursförvaltare Mikael Kubu skriver till Ekot att ett pressmeddelande kommer att skickas ut under dagen.
Skellefteås kommunstyrelseordförande och Socialdemokraternas kommunalråd Lawrence Burman uppger till P1 Morgon under torsdagen att regeringen borde kliva in och rädda tillverkningen på orten, så att de 900 arbetarna kan behålla sin jobb.
”Skellefteå som kommun har inte arbetsmarknaden för att lösa sysselsättningen för de här människorna. Det här borde vara en nationell angelägenhet," säger han.
Miljardstöden räckte inte till
Samtidigt har regeringen lagt miljardbelopp på Northvolt, som trots detta inte lyckats bli ett konkurrenskraftigt bolag. När Ekots reporter frågar honom om hur mycket stöd det är rimligt att gå in med svarar han att det statliga stödet har varit "väldigt begränsat".
"Tittar man däremot hur det ser ut runt om i världen där man har fungerade batterifabriker så har det också där varit med statliga insatser. Men i Sverige har man nu valt att inte stödja Northvolt på det sättet. Framförallt inte sedan det blev besvärligheter under hösten", säger Burman.
Han tillägger att det viktigaste är att hålla produktionen i gång under konkursen, och föreslår att staten vänder sig till Scania.
"Det finns möjliga nya ägare, men då är det också viktigt att hålla igång produktionen. Här skulle staten kunna gå igen till Scania, som har varit den som ansvarat för produktionen", avslutar han.