Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© Business region Goteborg
Teknik |

Vehicle-to-grid-projekt når ny fas i Göteborg

Efter lyckade tester av tekniken där elbilar delar energi med elnätet går Volvo Cars vidare till nästa fas av det så kallade PEPP-projektet.

Elbehovet ökar i takt med att samhället ställer om för att minska användningen av fossil energi. Ett sätt att balansera elnätet är att utnyttja el från parkerade fordon. PEPP-projektet i Göteborg utforskar vehicle-to-grid-teknik tekniken, som möjliggör att parkerade elbilar kan dela energi med elnätet. I ett pressmeddelande från Business region Göteborg beskrivs den första fasen av testerna som lyckad.

"Genom att låta parkerade bilar mata tillbaka el till nätet kan vi stärka de lokala energisystemen och göra elbilar till både konsumenter och producenter av el", säger Lars Bern, projektledare på Lindholmen Science Park, en av projektets partners.

Offentliga pilottester av tvåvägsladdning

Projektet Public EV Power Pilots (PEPP) syftar till att utvärdera praktisk implementering av tvåvägsladdning – även kallat vehicle-to-grid (V2G) – i offentliga miljöer. 

Initiativet är en del av Gothenburg Green City Zone, där industri, akademi och offentliga aktörer samarbetar för att utveckla och testa utsläppsfria transportlösningar i verkliga miljöer.

"Tester i Göteborg har visat att tekniken med tvåvägsladdning fungerar som den ska, och studier vid Chalmers visar att den kan ge stor nytta", säger Lars Bern. 

Projektet omfattar två pilottester: ett med testbilar hos Volvo Cars i Göteborg. Det andra inleddes den 10 april på en parkeringsplats strax utanför Lindholmen Science Park. Dessa studier ska utvärdera tekniska system, användarupplevelse och det potentiella värdet av V2G-tjänster.

"Vi behöver insikt i beteenden"

På parkeringsplatsen vid Lindholmen har fem parkeringsplatser utrustats med uppdaterade laddboxar, och de bilar som ingår i testet är helelektriska testbilar med nödvändig funktionalitet. Under 2025 kommer PEPP-projektet löpande att utvärdera hur dessa bilar används för tvåvägsladdning.

"Vilka incitament behöver användarna? Hur mycket av batterikapaciteten vill och vågar de dela? För att utveckla affärsmodeller behöver vi insikt i beteenden", säger Jonas Eriksson på Business Region Göteborg, direktör för Gothenburg Green City Zone.

450 000 laddbara bilar i Sverige

Det tvååriga projektet omfattar tolv fordon och syftar till att ge insikter om hur V2G-lösningar kan skalas upp. Med cirka 450 000 laddbara bilar i Sverige beskrivs potentialen för att balansera energisystemet som betydande.

PEPP är ett samverkansprojekt mellan flera organisationer, däribland Lindholmen Science Park, Johanneberg Science Park, Volvo Cars, Chalmers tekniska högskola, RISE Research Institutes of Sweden, CTEK Sweden, EasyPark, Göteborg Stads Parkering, Göteborg Energi, och Business Region Göteborg.

Projektet finansieras av Energimyndighetens FFI-program och Vinnova.


Annons
Annons
Visa fler nyheter
© 2025 Evertiq AB 2025-05-16 10:19 V24.1.5-2