
ABB-motor slår rekord med 99,13 procent energieffektivitet
En stor synkron elmotor, som tagits fram för ett stålverk i Indien, är enligt ABB den mest effektiva elmotor som någonsin tillverkats, tack vare sin Top Industrial Efficiency-design.
ABB har slagit sitt eget världsrekord i energieffektivitet för stora synkrona elmotorer med en ny motor som konstruerats i linje med initiativet Top Industrial Efficiency (TIE), vilket ger utrustning som överträffar standardprestanda. Det skriver bolaget i ett pressmeddelande
”Initiativet hjälper kunderna att stärka lönsamheten eftersom elkostnaden är den klart största komponenten i den totala ägandekostnaden för den här typen av motor, samtidigt som man också minskar sina koldioxidutsläpp”, säger Brandon Spencer, chef för ABB Motion.
Avsedd för stålverk i Indien
ABB:s TIE-motorer och generatorer har konstruerats att överträffa nuvarande referensindex för effektivitet. Motorn, som är avsedd för ett stålverk i Indien, har under testning uppnått en effektivitetsnivå på 99,13 procent, en avsevärd förbättring jämfört med ABB:s tidigare världsrekord på 99,05 procent som sattes 2017.
”… det här projektet visar hur våra produkter överträffar standarderna tack vare vårt initiativ Top Industrial Efficiency där vi levererar stora motorer och generatorer med högsta möjliga energieffektivitet”, tillägger Brandon Spencer, chef för ABB Motion.
Effektivitetsnivån är förhållandet mellan den energi en motor drar och den mängd den omvandlar till rörelse. Den teoretiska gränsen är 100 procents effektivitetsnivå.
"Särskilt betydelsefullt rekord"
Det blir allt svårare att komma närmare den gränsen med motordesign och tillverkning, vilket också förklarar varför det tidigare världsrekordet ska ha stått sig i 8 år.
"Rekordet är särskilt betydelsefullt med tanke på att den genomsnittliga effektiviteten för den här typen av synkrona motorer vanligen ligger på mellan 98,2 och 98,5 procent", skriver ABB i ett pressmeddelande.
En TIE-optimerad motor under en 25-årig livscykel undviker 45 000 ton koldioxidutsläpp jämfört med en standarddesignad motor, vilket motsvarar 10 000 bilar under ett år. Motorn driver en luftseparationsenhet (ASU) som kondenserar atmosfärisk luft så att syre och kväve separeras till rena gaser som kan användas i ståltillverkningsprocessen.
Åtgärdar klyfta i standarden
Enligt bolaget åtgärdar TIE-initiativet en stor klyfta i standarden för energieffektivitet för stora motorer (över 3 MW). Även om de utgör en liten del av den globala motorbasen förbrukar de ungefär 25 procent av all rörelserelaterad energi.