
Eldriven konceptfärja ska skapa grön sjöfartskorridor
Viking Line presenterar den eldrivna konceptfärjan Helios – en del av visionen om en grön sjöfartskorridor över Finska viken i början av 2030-talet.
Helios baserar sig på ett forskningssamarbete mellan Viking Line och Raumo varv samt några övriga samarbetspartners. Med en batterikapacitet på cirka 85–100 megawattimmar skulle Helios kunna transportera 2 000 resenärer och 650 bilar över Finska viken på drygt två timmar. Konceptfartygets längd är 195 meter, bredd 30 meter och fart cirka 23 knop.
”Helios öppnar upp vyerna för en ny era inom sjöfarten, precis som de första segel-, ång- och motorfartygen gjorde på sin tid. Konceptet bevisar att en storskalig utsläppsfri sjöfart inte längre är en utopi, utan världens största helt eldrivna passagerarbilfärjor skulle kunna vara i trafik redan i början av nästa årtionde," berättar Viking Lines verkställande direktör Jan Hanses.Jämfört med silhuetten på traditionella fartyg särskiljer sig Helios främst genom att skorstenen saknas.
Konceptet är planerat speciellt för linjen Helsingfors–Tallinn, eftersom den 80 kilometer långa rutten lämpar sig för eldriven fartygstrafik, med kontinuerlig laddning då fartyget ligger i hamn.
FIN-EST Green Corridor-projektet
Den utsläppsfria sjöfarten i Finska viken främjas av Helsingfors stads och Tallinns stads FIN-EST Green Corridor-projekt, vars grundare och medlemmar även är Helsingfors och Tallinns hamnar, Estlands klimatministerium samt Viking Line, Rederi AB Eckerö och Tallink Grupp.
”Det är fint att bägge städer och hamnar har förbundit sig att skapa en grön sjöfartskorridor. En eldriven sjöfart skapas inte enbart av fartygsinvesteringar, utan det behövs även en effektiv och pålitlig laddningsinfrastruktur i hamnarna. De nya eldrivna fartygens hemmahamn skulle vara Busholmen, där Helsingfors Hamn har ett utvecklings- och expansionsprogram på gång för år 2032”, konstaterar Jan Hanses
Enligt prognoser från Helsingfors Hamn väntas passagerartrafiken mellan till Tallinn att öka från 5,5 miljoner förra året, till 11,6 miljoner resenärer år 2040. Dessutom väntas fraktvolymerna växa avsevärt.
Ansökt om EU-finansiering
Viking Line har under våren gjort en finansieringsansökan till EU:s innovationsfond för byggandet av ett fartyg, och det senaste fartygskonceptet ska enligt bolaget fungera som en grund för fortsatt planering, samt för anbudsbegäran till varv.
”EU:s utsläppshandelsavgifter och skärpning av regler tynger för varje år mer den sjötrafik som baserar sig på fossila bränslen, men utsläppsfri teknologi skulle göra det möjligt att öka kapaciteten på rutten”, avslutar Hanses.