
ABB installerar landströmsteknik i Toulons hamn
Det ABB-ledda konsortiet, där även Eiffage Construction och Fauché ingår, har slutfört installationen av Frankrikes största landströmslösning någonsin i Toulons hamn.
Idrifttagningen av Frankrikes största landströmslösning för fartyg någonsin har slutförts i Toulons hamn. Landanslutningssystemet, som utvecklats och letts av Métropole och implementerats av ABB, gör det möjligt för fartyg att stänga av sina dieselgeneratorer i hamnen. Lösningen har kapacitet för att täcka effektbehovet av tre färjor eller ett kryssningsfartyg i hamnen samtidig. Det uppger bolaget i ett pressmeddelande.
Jean-Pierre Giran, chef på Toulon Provence Méditerranée Metropolis, beskriver leveransen av projektet som en viktig milstolpe för hamnen.
"Med stöd från våra medfinansiärer och partners – Europeiska unionen, den franska staten, Sud PACA-regionen, departementsrådet och ADEME – eliminerar vi över 80 procent av de förorenande utsläppen, sparar 9 000 timmar dieseldrift per år och minskar buller och vibrationer avsevärt. Bara minskningen av svavelutsläppen kommer att motsvara de som produceras av 50 000 bilar årligen”, säger han.
Smart grid-arkitektur förenklar processen
Enligt ABB är det den enda operativa lösningen i Frankrike som kan försörja flera fartyg – både färjor och kryssningsfartyg – från en enda omvandlingsstation samtidigt, tack vare en digitaliserad smart grid-arkitektur. Genom att kombinera energilager, förnybar energiproduktion och optimering stödjer systemet en jämn kraftförsörjning från elnätet, samtidigt som miljöpåverkan och energikostnader minimeras.
“Det har varit en ära att bidra till Toulon hamns framgång med att leda denna innovativa installation,” säger Marcus Martelin, Service Line Manager, Decarbonization Services, ABB Marine & Ports.
Kompletteras med energilagring
Installationen, som varit i drift sedan den 13 februari, är för i sin slutliga acceptansperiod, erbjuder nu anslutningar på spänningsnivåer och frekvenser för både kryssningsfartyg och färjor. Detta möjliggör samtidiga hamnanlöp med tre färjor eller ett kryssningsfartyg.
Systemet kan även lagra energi på land, vilket hjälper till att kapa effekttoppar från fartyg och balansera laster dynamiskt.