
Scania vill rädda Northvolts forskningsanläggning
Efter Northvoltkoncernens uppmärksammade konkurs har det pågått intensiva försök att rädda delar av verksamheten. Den 22 maj meddelade konkursförvaltaren Mikael Kubu att det fanns intressenter och att förhandlingar pågick kring olika delar av koncernen – alla olika långt gångna.
Som tidigare rapporterats har delar av Northvolt Systems verksamhet redan sålts, medan framtiden för battericellsfabriken i Skellefteå – Northvolt Ett AB – fortsatt är oviss.
Mikael Kubu meddelade dock den 22 maj att en due diligence-process pågår, men att konkursboet i nuläget inte ser i några realistiska förutsättningar för att en köpare skulle ta över produktionen. Därför kommer det ske en långsam nedtrappning av battericellsproduktionen i Northvolt Ett med målet att avstanna den 30 juni.
Nu kommer dock information om att Scania, som redan köpt Northvolt Systems industridivision, är intresserade av batteritillverkarens forsknings- och utvecklingsanläggningen i Västerås, Northvolt Labs.
I en intervju med Financial Times berättar Scanias vd Christian Levin att bolaget för diskussioner med andra investerare, inklusive svenska staten och EU-kommissionen, om att bilda ett konsortium för att ta över anläggningen, raporterar SVT Nyheter.
– Vi försöker att bilda ett konsortium som kan delfinansiera men vi kan inte göra det själva. Det är helt enkelt för mycket även för ett stort bolag som vi, säger Levin till Financial Times.
Mer än 750 miljoner dollar har investerats av Northvolt i anläggningen i Västerås, som har spelat en central roll i företagets teknik- och produktutveckling.
Medan produktionslinjen i Skellefteå riskerar att tystna, växer hoppet om att åtminstone delar av bolagets teknologiska kunnande kan bevaras – om rätt aktörer kliver in.
Till SVT Nyheter säger Mikael Kubu att han inte kommenterar vilka aktörer som är inblandade.