Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© Evertiq
Teknik |

Så påverkas bilsensorer av damm och fukt

Sensorplacering är avgörande när damm och vatten dämpar signalen. Det visar en studie ledd av bland annat Jeoming Kang, postdoktor vid Högskolan i Halmstad, som talade under Evertiq Expo Malmö 2025.

Jeoming Kang och hans kollegor påvisade i en studie att fukt blandad med damm orsakar betydligt större signaldämpning än enbart torrt damm. Under hans föreläsning på Evertiq Expo Malmö 2025 fick deltagarna höra om studiens resultat, och i en uppföljningsintervju med Evertiqs reporter Dennis Dahlgren utvecklade Kang frågor kring sensordesign, placering och framtida forskningsinriktningar.

”Mängden förorening på ytan av sensorer monterade på fordon kan variera beroende på faktorer som fordonstyp, körmiljö och sensorplacering”, förklarade Kang. ”Detta arbete understryker behovet av att analysera föroreningsnivåer på sensorernas monteringsplatser för att maximera prestandan hos radarsensorer.”

En överraskande slutsats från studien var hur väl radarsensorerna ändå presterade under lager av torrt damm – en tålighet som inte alltid förväntas, inte ens inom industrin.

”Även om radarsensorer generellt är kända för att prestera bra under ogynnsamma väderförhållanden jämfört med andra sensorer, är de inte helt immuna mot alla typer av föroreningar. Det bör noteras att damm som innehåller fukt kan stanna kvar på sensorns yta längre än enbart vatten.”

På frågan om han undersökt möjliga åtgärdsstrategier pekade Kang på potentialen hos metoder för efterbearbetning.

”Metoder för efterbearbetning som kompenserar för störningar i rådata kan övervägas”, sade han. ”Resultaten av denna studie visar hur förorening påverkar rådata och kan ge insikter för sensordesign eller kompensationsstrategier vid efterbearbetning.”

Framåt ser Kang ett behov av att utöka forskningen bortom damm och vatten.

”Föroreningar på sensorers ytor kan komma inte bara från damm och vatten, utan också från faktorer som salt, snö eller is”, sade han. ”En heltäckande analys av sensorprestanda under sådana förhållanden är fortsatt nödvändig och kan ge värdefulla underlag för både fordons- och sensordesigners.”

Samtidigt som fordonsindustrin fortsätter att förfina den hårdvara och mjukvara som krävs för att göra självkörande fordon pålitliga i verkligheten, understryker Kangs forskning en bestående sanning: den naturliga miljön förblir en komplex och oförutsägbar motståndare – en som kräver både noggrann ingenjörskonst och fortsatt forskning.

Evertiq Expo återvänder till Malmö Arena den 21 maj 2026 för sin femte upplaga.


Annons
Visa fler nyheter
© 2025 Evertiq AB 2025-06-02 12:22 V24.1.7-1