
Batterierna glider Europa ur händerna
Framtidens energisystem bygger på batterier. Det menar Rise – Research institute Sweden – som påpekar att Europa hamnat på efterkälken beträffande batterivärdekedjan.
Samtidigt som länder och regioner säkrar hela kedjan för batterier – från råvara till färdig produkt – tappar Europa fart och kämpar med fallerade satsningar. Det skriver institutet Rise i en artikel publicerad på LinkedIn, och utforskar potentiella förutsättningar för framtida batteriutveckling i Sverige och Europa.
Maciej Wysocki, affärsutvecklare på Rise som har arbetat med batterier i 20 år, beskriver den europeiska batteribranschen som viljestark – men med en bristande struktur.
”Europa har tappat fart, och det beror delvis på att man försöker göra allt på en gång. Man börjar på Omega innan man ens är klar med Alfa”, säger Maciej Wysocki.
Samtidigt framhåller Rise att det råder överproduktion, med dumpade priser och pressade marginaler internationellt. Till råga på allt ska över 40 procent av de planerade batterifabrikerna inom EU vara skrotade eller pausade på obestämd tid.
"Inte hållbart att förlita sig på import"
Europa lider alltså av brist på både kompetens som industrialiseringsförmåga. Christina Jönsson, marknadschef på Rise, menar att en Europeisk batteriproduktion är avgörande.
”Vi måste kunna producera batterier i Europa. Det är inte hållbart att förlita sig på import – varken ekonomiskt eller politiskt. Det här handlar om att skapa vår egen framtid”, säger Christina Jönsson.
Hon påpekar samtidigt att Norden har tillgång till hållbar energi, geologiska förekomster av flera viktiga mineraler och ett starkt miljöregelverk.
”Vi har förutsättningar som inte existerar någon annanstans. Dessutom har vi en befintlig gruvindustri och god politisk stabilitet, vilket är en styrka när försörjningskedjor ifrågasätts. Även om vi inte har allt i dag, så finns potentialen”, säger hon.
Situationen kräver att Sverige hittar sin roll i batterivärdekedjan, i stället för att satsa direkt på storskalig produktion. Rise lyfter bland annat fram specialområden såsom moduler, pack och batteridesign, där Sverige har potential att etablera sig.
Bollen i rullning på EU-nivå
Trots det dystra läget kan vändningen vara i sikte för Europas batteriproduktion, i form av initiativ på EU-nivå.
”Critical Raw Materials Act, EU:s förordning för säkrad tillgång till viktiga råvaror, pekar tydligt på att vi behöver öka inhemsk produktion och minska importberoendet. Det handlar inte bara om att trygga tillgången på strategiska mineraler, utan också om att korta tillståndsprocesser och bygga upp hela värdekedjor inom EU”, säger Christina Jönsson.
Framtiden verkar i hög grad vara elektrisk, och i det ändamålet är batterier oumbärliga. Sverige har potentialen att delta i uppbyggnaden av en mer robust och oberoende batterivärdekedja i Europa, menar Rise.
”Vi kommer ha en elektrisk framtid – särskilt om vi satsar på vind och sol. Då är det batterier som gäller. Du kan göra vätgas eller elektrobränsle, men då förlorar du upp till 80 procent av energin på vägen”, avslutar Maciej Wysocki.