
Från Ystad till Haparanda i ellastbil
Scania deltog som första ellastbilen i Swedish Electric Car Championship (SECC) – ett lopp som sträcker sig genom hela Sverige från Ystad i söder till Haparanda i norr.
SECC handlar om att köra de cirka 160 milen mellan Ystad och Haparanda på kortast möjliga tid utan att bryta mot några trafikregler. För Scanias ellastbil blev det ett tillfälle att visa framfötterna i ett område där batterikapaciteten spelar en avgörande roll.
Lars-Erik Stenlund, produktspecialist på Scania Sverige och en förarna bakom ratten på Scania 40R A4X2NB under tävlingen, säger att tuffa tester är en självklar del av bolagets utveckling.
"Att köra genom hela Sverige på det här sättet är ett lite annorlunda test, men också en rolig utmaning där vår eldrivlina och den publika laddningen verkligen sätts på prov”, säger han.
Ensam ellastbil bland elbilar
Totalt deltog ett 30-tal personbilar av olika märken, och där utmärkte sig Scania som den enda lastbilen. Vinnaren tog sig i mål på 17 timmar och 55 minuter. För Scanias ellastbil tog det 23 timmar och 38 minuter. Föraren Richard Österlindh, som normalt arbetar på Scania Democenter i Södertälje, kallar det för en fantastisk upplevelse att delta i utmaningen.
”Det här är ett spännande sätt att testa hur energieffektivt vi kan köra och hur vi optimerar laddstoppen", säger han.
Han påpekar även att en lastbil, som är både tyngre och längre än en personbil, kräver det både gott om utrymme vid laddstationen och hög laddeffekt för att minimera stilleståndstiden och maximera effektiviteten.
"Nu siktar vi på att vara snabbare nästa år, då med bättre laddinfrastruktur för lastbilar och med MCS-laddning”, avslutar Lars-Erik Stenlund.