Annons
Annons
© UltiumCells
Teknik |

GM och LG satsar på billigare elbilsbatterier

Genom litium-järnfosfatceller i sin Tennessee-anläggning ämnar GM och LG Energty Solution avsevärt sänka kostnaderna för elbilar.

Ultium Cells LLC, ett joint venture mellan GM och LGES, planerar att senare i år uppgradera sin fabrik i Spring Hill, Tennessee, för att kunna producera litium-järnfosfatceller. Produktionen förväntas starta 2027. Anläggningen tillverkar i dag batterier baserade på nickel-kobolt-mangan-aluminium-kemi. Uppgraderingen bygger vidare på en investering på 2,3 miljarder dollar som offentliggjordes 2021.

”Uppgraderingen i Spring Hill gör det möjligt för oss att skala upp produktionen av LFP-celler till lägre kostnad i USA, vilket kompletterar våra lösningar med hög nickelhalt och framtida litium-manganrika teknologier, samtidigt som vi breddar vårt växande elbilsutbud”, säger Kurt Kelty, vice president med ansvar för batterier, drivsystem och hållbarhet på GM.

Litium-järnfosfatbatterier är enligt GM en del av deras elektrifieringsstrategi, som fortsätter trots vikande försäljning av elbilar.

Mer järn ger billigare elbilar

Att använda en högre andel järn i batteritillverkningen väntas bidra till att sänka kostnaderna för elbilar avsevärt, enligt Sam Abuelsamid, vice president för marknadsanalys på kommunikationsbyrån Telemetry. Tekniken för att tillverka battericeller med hög järnhalt utvecklades i USA, men industrialiserades i Kina och är billigare än de batterier som i dag finns i de flesta elbilar på amerikanska vägar. 

”De ligger ljusår före oss, och dessutom producerar de riktigt bra elbilar till en bråkdel av kostnaden jämfört med amerikansktillverkade elbilar", påpekar Abuelsamid.

Han tillägger att den amerikanska bilindustrin ligger långt efter Kina när det gäller elbilar trots Ultiums kommande LFP-produktion


Visa fler nyheter
© 2025 Evertiq AB 2025-06-26 09:31 V24.1.26-1