
Acuvi satsar på nyckelmarknader och högmarginalprodukter
Uppsalabolaget Acuvi har beslutat om en uppdaterad strategisk plan för perioden 2025–2028. Planen bygger på bolagets stärkta finansiella ställning och innebär bland annat utökad direktnärvaro på viktiga internationella marknader samt ett ökat fokus på applikationer med högre marginaler.
Acuvi planerar att etablera egna säljkontor i USA, Japan och Tyskland. Kontoret i San Jose, Kalifornien, är under etablering, samtidigt jobbar man för att öppna ett kontor i Tokyo under andra halvåret 2025 och ett i Tyskland under första halvåret 2026.
Strategin omfattar även ett ökat fokus på högvärdesapplikationer med bruttomarginaler över 70 procent. Prioriterade segment är halvledare, medicinteknik, telekom och avancerad optik.
Sedan koncernens bildande 2021 har Acuvi ökat EBITDA från 2 miljoner kronor till 31 miljoner kronor 2024. Prognosen för helåret 2025 är 52–55 miljoner kronor, motsvarande en ökning på cirka 70 procent. Det nya finansiella målet är en EBITDA-marginal på 25–30 procent, jämfört med tidigare mål om 25 procent. Målen för 2026 och 2027 är över 65 respektive över 85 miljoner kronor i EBITDA.
Bolaget har under andra kvartalet 2025 tagit hem sin största order hittills inom automation, värd 100–150 miljoner kronor över 4–6 år. En annan order kommer från en europeisk tillverkare av testutrustning för wafers inom halvledarindustrin.
För att finansiera tillväxten har Acuvi under sommaren genomfört en riktad nyemission till Eiffel Investment Group på drygt 50 miljoner kronor samt säkrat kreditfaciliteter och lån om totalt 55 miljoner kronor från Danske Bank.
Acuvi säger att man även kommer att fortsätta utvärdera förvärv och andra strategiska initiativ för att stödja långsiktig tillväxt och lönsamhet.