
Västsveriges batteriframtid hänger på Lyten
Lyten har inga direkta planer på att återansluta med Volvo i bygget av en batterifabrik i Göteborg. Västra Götalands regionen ser ändå fördelar med att Northvolt ”räddats”.
I samband med Northvolts konkurs grusades bolagets planer på en batterifabrik samägd med Volvo Cars i Torslanda. Volvo Cars står nu ensam vid rodret för Novo Energy, och söker aktivt efter en samarbetspartner med forsknings-och utvecklingskompetens.
Fortsatt tystnad mellan Volvo Cars och Lyten
Magnus Holst, presschef på Volvo Car Sverige, skriver i ett sms till SVT Nyheter att de ännu inte vill uttala sig om processen, eller om huruvida Lyten skulle kunna fylla det tomrum som Northvolt lämnade. Inte heller Lytens vd Dan Cook tycks ha batterifabriken i Göteborg högst upp på dagordningen.
”Vi har inga planer på det. Vi ska fokusera på de tillgångar vi nämnt tidigare och få liv i dem”, säger han under en presskonferens.
Västra Götalandsregionens utvecklingsdirektör Helena Lundberg Nilsson väljer dock att belysa det positiva i att batteritillverkning åter igen kan bli aktuellt i Skellefteå.
”Anläggningarna i Skellefteå och Västerås kompletterar kartan. Tillsammans med det som sker i Mariestad och Göteborg så blir batteriutvecklingsindustrin något som kan bidra till omställningen", säger hon.
Kan skapa 6000 arbetstillfällen
Volvo Cars har tidigare uttryckt sin avsikt att bygga en fabrik intill sin befintliga anläggning i Torslanda, men sedan inledningen 2022 har deras enda samarbetsparter, Northvolt, fallit bort. Fabriken är tänkt att sysselsätta 3000 personer, med en produktionskapacitet på batterier till 500 000 bilar per år. Lika många sysselsättningar väntas komma av Volvo Groups anläggning i Mariestad på 167 hektar, där 300 000 ton lastbilsbatterier ska tillverkas per år. Där är målet att nå full drift efter 2030.