Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© Evertiq
Komponenter |

När nytt inte är ett alternativ: Factronix ger komponenter en andra chans

Hållbarhet klättrar allt högre på elektronikindustrins agenda – och återanvändning av komponenter får ett allt större genomslag. Den cirkulära ekonomin handlar om att förlänga produkters livslängd och ta vara på resurserna. Under Evertiq Expo i Göteborg 2025 berättade Factronix vd Stefan Theil hur företaget varje år ger nytt liv åt hundratusentals komponenter.

I sitt presentation "Component Reclaim – a green solution for the electronic industry" beskrev han tjänster som komponentåtervinning, laserreballing, retinning och testning – allt med målet att förlänga livslängden och användningen av befintliga delar.

När Evertiq efteråt frågade om de största tekniska utmaningarna med att automatisera återvinningsprocessen – särskilt med tanke på att ”alla kort är olika” – svarade Theil:

”Du har helt rätt, varje kort skiljer sig, och det vi alltid måste göra är att hitta en lösning för det,” berättade han,

Mycket beror på om kortet ska åter till kunden eller om det är ren skrot. "Är det skrot är det enklare för oss. Men ska kunden ha tillbaka kortet måste vi vara mycket noggranna och arbeta med tydliga arbetsinstruktioner."

Enligt Theil återvinner Factronix ”några hundratusen, upp till kanske en miljon” komponenter per år – med kraftiga toppar under bristperioder.

Företaget arbetar framför allt med kunder inom branscher som ställer höga krav på kvalitet. På frågan om hur man kan garantera pålitlighet och användbarhet i säkerhetskritiska tillämpningar svarade Theil:

"Våra viktigaste kunder finns inom försvar och flyg- och rymdindustrin. De kräver högsta möjliga kvalitet. Därför tar vi inte bara hand om lödningen, vi kan också testa komponenterna. Kombinationen av lödning och testning gör att vi kan leverera en komplett lösning," förklarade Theil.

Samtidigt är det fortfarande en utmaning att ändra synen på återvunna komponenter. ”Andrahandskomponenter” klingar inte alltid positivt, men Theil menar att behovet ofta talar för sig själv.

"Det är ett svårt ord att svälja, andrahandskomponenter. Men ofta måste kunderna använda oss eftersom de inte har något annat alternativ. När de står inför problem med utgångna komponenter ser de oss som en bra lösning för att komma tillbaka ut på marknaden," sa han.

Prisaspekten är också central: ”Det är ingen idé om en ny komponent kostar 100 euro och jag tar 120 euro för samma sak. Men vi försöker alltid hitta en kostnadseffektiv lösning för kunden.”

Samtidigt spelar miljöfrågorna en allt större roll i kundernas beslut. Alla måste tänka på miljöstandarder. "Det har förändrats mycket i branschen, och det är vårt mål framåt,” avslutade Theil.

Stefan Theil kommer åter igen kliva upp på scenen under Evertiq Expo i Warszawa den 23 oktober 2025, där han fortsätter att lyfta frågor kring komponentåtervinning, laserreballing, retinning och testtjänster – tjänster som ger komponenter ett nytt liv istället för att hamna på skroten.


Annons
Visa fler nyheter
© 2025 Evertiq AB 2025-09-15 08:06 V24.4.11-1