
13 000 tyska jobb hänger löst när Bosch Mobility omstrukturerar
Bosch meddelade under torsdagen att företaget planerar att minska personalstyrkan inom Mobility-divisionen i Tyskland med cirka 13 000 jobb fram till 2030. Orsakerna är den tröga utvecklingen på den globala fordonsmarknaden, förseningar i nya teknologier och ökade kostnader.
Enligt Bosch står Mobility-området inför en årlig kostnadslucka på cirka 2,5 miljarder euro. För att stänga denna planerar man att öka produktiviteten, bland annat genom användning av artificiell intelligens i produktion och utveckling, effektivisera leverantörskedjor samt minska investeringar och materialkostnader. Samtidigt bekräftade bolaget att personalneddragningar är oundvikliga.
”Tyvärr kommer vi inte att kunna undvika ytterligare personalneddragningar utöver de som redan har kommunicerats. Det smärtar oss, men det finns tyvärr inget alternativ,” säger Stefan Grosch, ledamot i Boschs koncernledning.
Neddragningarna berör främst Boschs Mobility-anläggningar i Tyskland. I Feuerbach kommer omkring 3 500 jobb försvinna, varav cirka 1 500 vid fabriken för drivlinekomponenter, på grund av minskad efterfrågan på diesel och den långsamma etableringen av vätgasteknik.
I Schwieberdingen berör neddragningarna cirka 1 750 tjänster inom försäljning, inköp, administration och utveckling. Vid anläggningen i Waiblingen planerar företaget att successivt avveckla produktionen av kontaktdon, som i dag sysselsätter omkring 560 personer, fram till slutet av 2028.
I Bühl/Bühlertal, där Bosch utvecklar och tillverkar elektriska smådrivsystem för lågnivåapplikationer åt europeiska biltillverkare, förväntas cirka 1 550 jobb försvinna fram till 2030. I Homburg planeras omkring 1 250 tjänster att tas bort i samband med en konsolidering av verksamheten inom Power Solutions.
Bosch hänvisar till strukturella förändringar i fordonsindustrin, långsammare än väntad utveckling för eldrift och automatiserad körning samt ett skifte i efterfrågan från marknader utanför Europa. Företaget framhåller samtidigt att Tyskland förblir en central industribas.
”Tyskland är och kommer att förbli centralt för Bosch, även sett till antalet medarbetare. Men vi måste bli mer effektiva för att kunna hävda oss i den hårda globala konkurrensen,” säger Grosch.
Markus Heyn, chef för Mobility-divisionen, menar att geopolitiska utvecklingar och handelshinder, såsom tullar, skapar betydande osäkerhet.
”Vi kan räkna med ännu hårdare konkurrens. Därför strävar vi efter att ta tillvara på tillväxtmöjligheter där det är möjligt och säkerställa att våra Mobility-anläggningar globalt förblir livskraftiga,” sade han.