
Volvo Cars satsar på South Carolina
Volvo Cars kommer att fortsätta investera i sin amerikanska bilfabrik i Ridgeville utanför Charleston, South Carolina, med målet att nå full beläggning av fabriken under kommande år.
Volvo Cars har redan investerat 1,3 miljarder dollar i fabriken under det senaste decenniet för att göra den redo för framtiden. Fabriken i Ridgeville har för närvarande en produktionskapacitet på 150 000 bilar per år.
"Våra investeringsplaner stärker återigen vårt långsiktiga engagemang på den amerikanska marknaden och vår tillverkningsverksamhet i South Carolina", säger Håkan Samuelsson, Volvo Cars vd. ”I år firar vi 70 år av Volvo Cars närvaro i USA. Vi har sålt över 5 miljoner bilar där och planerar att sälja många fler under de kommande åren."
South Carolina får mellanstor SUV år 2026
I fabriken i South Carolina tillverkas för närvarande Volvo EX90 och Polestar 3. Tidigare i år meddelade bolaget att man kommer att introducera sin mellanstora SUV XC60 i South Carolina från slutet av 2026.
”Volvo Cars beslut att investera ytterligare i Ridgeville stärker South Carolinas position som en nationell ledare inom fordonstillverkning,” säger Henry McMaster, guvernör i South Carolina. "Det belyser styrkan hos vår arbetskraft och det förtroende som världens främsta företag har för vår stat"
Före 2030 planerar Volvo Cars att lägga till en ny hybridmodell av nästa generation till produktionslinjen vid fabriken i Ridgeville. Den nya modellen är utformad för att möta de specifika kraven på den amerikanska marknaden.
Luis Rezende, Volvo Cars chef för Nord- och Sydamerika, säger att fabriken i Charleston är en grundläggande del av deras tillväxtplan för USA:
"Genom att lägga till ytterligare en modell i produktion här kommer vi att ta ett stort steg mot att förverkliga den fulla potentialen i våra lokala tillverkningsinvesteringar och vår arbetsstyrka, och påskynda framstegen mot våra ambitiösa kommersiella mål under de kommande åren", säger han.
Enligt Volvo har bolaget ökat sitt fokus på regionalisering, med ett mer fokuserat tillvägagångssätt för var och en av sina försäljningsregioner.