Nytt forskningsprojekt ska stärka framtidens trafiksäkerhet
AstaZero startar tillsammans med Terranet, Trafikverket och flera andra aktörer ett nytt forskningsprojekt för utveckling av testmetoder för förarstödssystem. Projektet, som finansieras av Vinnova, pågår under 2026–2027 och går under namnet VERDAS 3.
Terranet har sedan 2024 deltagit i de tidigare projekten VERDAS och VERDAS 2. Det första projektet fokuserade på fotgängarscenarier och har bidragit till de robusthetstester som Euro NCAP inför 2026. VERDAS 2 riktades mot cyklister, en grupp som bedöms särskilt utsatt i trafiken. De två projekten har tagit fram kunskap om hur förarstödssystem bör testas i realistiska situationer.
Den tredje projektfasen breddar perspektivet och ska omfatta fler typer av olycksscenarier, från kollisioner mellan fordon till händelser som involverar fotgängare, cyklister och förare av lätta tvåhjuliga fordon. Arbetet ska resultera i nya testmetoder både i verklig miljö och i simulerad form. Resultaten ska bidra till Euro NCAP:s uppdaterade protokoll för 2029 och stärka utvecklingen av mer tillförlitliga förarstödssystem.
– VERDAS 3 samlar flera starka parter kring ett gemensamt mål: att göra framtidens förarstödssystem mer tillförlitliga. För oss är det viktigt att vara en del av detta sammanhang, säger Lars Lindell, vd för Terranet i ett pressmeddelande.
AstaZero är en testanläggning för trafiksäkerhet och automatiserade fordon och ägs av RISE. Terranet utvecklar sensorteknologi för avancerade förarstödssystem och har verksamhet i Lund, Göteborg och Stuttgart.

