Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Elektronikproduktion | 20 april 2010

Pricer installerar elektroniska hylletiketter i italienska stormarknadskedja

Il Gigante, en större detaljhandelskedja i Italien med 43 stormarknader, har beslutat att installera Pricers system för elektroniska hylletiketter (ESL) för att kunna genomföra prisÀndringar snabbare och sÀnka driftskostnaderna.
Il Gigante driver stormarknader i storleksordning frĂ„n 3 000 mÂČ till 9 000 mÂČ, varav de flesta ligger i trakten av Milano. De fem första av Il Gigantes stormarknader ska utrustas med Pricers ESL-system före juni 2010. Hela installationsprogrammet ska vara slutfört i slutet av 2011 och det totala vĂ€rdet Ă€r drygt 20 MSEK. – För oss Ă€r det en enorm framgĂ„ng att ytterligare en ledande italiensk detaljhandelskedja vĂ€ljer Pricers system i den hĂ€r konkurrensutsatta regionen, sĂ€ger Charles Jackson, vd för Pricer. Pricer, med företagets huvuddistributör Nicolis Project, har funnits i Italien sedan 2005 och har mer Ă€n 350 butiksinstallationer hos stora kedjor inom sĂ„vĂ€l livsmedelshandeln som övrig detaljhandel. Beslutet att installera ESL-systemet fattades efter ett lyckat pilotprojekt i Milano i oktober 2009. – Med ESL kan vi snabbt genomföra prisĂ€ndringar och öka kundtillfredsstĂ€llelsen samtidigt som vi förbĂ€ttrar verksamheten, sĂ€ger Stefano Nicolis, vd pĂ„ Nicolis Project. En viktig orsak till beslutet var möjligheten till central övervakning. Med Pricers tvĂ„vĂ€gssystem kan IT- och butikscheferna centralt kontrollera verksamheten och hjĂ€lpa medarbetarna. Il Gigantes IT-avdelning har installerat en funktion för lagerhantering direkt pĂ„ hyllkanten med hjĂ€lp av Pricers segmentsbaserade Continuum-etiketter. Etiketterna innehĂ„ller flera sidor som kan lagra och visa all produktinformation sĂ„ att butikscheferna direkt pĂ„ hyllkanten kan kontrollera varans omsĂ€ttningshastighet och lagernivĂ„er. PĂ„ sĂ„ sĂ€tt kan beslut fattas pĂ„ rĂ€tt stĂ€lle, nĂ€mligen pĂ„ butiksgolvet. Il Gigante har velat utnyttja hela potentialen hos ESL-systemet och har anpassat det till sin egen verksamhet. Till exempel kan de nu direkt frĂ„n huvudkontoret se vilka varor som Ă€r slut. Idag anvĂ€nder Il Gigante 11 + 4 sidor pĂ„ sina Continuum-etiketter. Pricers segmentsbaserade etiketter innehĂ„ller ocksĂ„ en funktion som kallas ADS (Automated Display price Scenarios) och som Ă€r ett PowerPoint-liknande* kommunikationssystem pĂ„ hyllkanten. Med ADS gĂ„r det att visa animationer och övergĂ„ngar, till exempel rabatt vid köp av flerpack, specialpris för medlemmar och reklamsekvenser.
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2019-02-15 09:57 V12.1.1-1