Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Elektronikproduktion | 20 april 2010

Pricer installerar elektroniska hylletiketter i italienska stormarknadskedja

Il Gigante, en större detaljhandelskedja i Italien med 43 stormarknader, har beslutat att installera Pricers system för elektroniska hylletiketter (ESL) för att kunna genomföra prisändringar snabbare och sänka driftskostnaderna.

Il Gigante driver stormarknader i storleksordning från 3 000 m² till 9 000 m², varav de flesta ligger i trakten av Milano. De fem första av Il Gigantes stormarknader ska utrustas med Pricers ESL-system före juni 2010. Hela installationsprogrammet ska vara slutfört i slutet av 2011 och det totala värdet är drygt 20 MSEK. – För oss är det en enorm framgång att ytterligare en ledande italiensk detaljhandelskedja väljer Pricers system i den här konkurrensutsatta regionen, säger Charles Jackson, vd för Pricer. Pricer, med företagets huvuddistributör Nicolis Project, har funnits i Italien sedan 2005 och har mer än 350 butiksinstallationer hos stora kedjor inom såväl livsmedelshandeln som övrig detaljhandel. Beslutet att installera ESL-systemet fattades efter ett lyckat pilotprojekt i Milano i oktober 2009. – Med ESL kan vi snabbt genomföra prisändringar och öka kundtillfredsställelsen samtidigt som vi förbättrar verksamheten, säger Stefano Nicolis, vd på Nicolis Project. En viktig orsak till beslutet var möjligheten till central övervakning. Med Pricers tvåvägssystem kan IT- och butikscheferna centralt kontrollera verksamheten och hjälpa medarbetarna. Il Gigantes IT-avdelning har installerat en funktion för lagerhantering direkt på hyllkanten med hjälp av Pricers segmentsbaserade Continuum-etiketter. Etiketterna innehåller flera sidor som kan lagra och visa all produktinformation så att butikscheferna direkt på hyllkanten kan kontrollera varans omsättningshastighet och lagernivåer. På så sätt kan beslut fattas på rätt ställe, nämligen på butiksgolvet. Il Gigante har velat utnyttja hela potentialen hos ESL-systemet och har anpassat det till sin egen verksamhet. Till exempel kan de nu direkt från huvudkontoret se vilka varor som är slut. Idag använder Il Gigante 11 + 4 sidor på sina Continuum-etiketter. Pricers segmentsbaserade etiketter innehåller också en funktion som kallas ADS (Automated Display price Scenarios) och som är ett PowerPoint-liknande* kommunikationssystem på hyllkanten. Med ADS går det att visa animationer och övergångar, till exempel rabatt vid köp av flerpack, specialpris för medlemmar och reklamsekvenser.
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2019-06-17 21:26 V13.3.21-1