Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Gerd Levin-Nygren Elektronikproduktion | 10 maj 2010

Gerd Levin-Nygren lyssnar på kunderna

När Hanza tog över Elektromekan i januari i år tillsattes Gerd Levin-Nygren som vd för enheten.
Den hos personalen mycket populära tidigare vd:n för Note i Torsby, hade just avgått efter motsättningar i styrelsen och värvades av sina tidigare uppdragsgivare som lämnat Note och startat Hanza, Erik Stenfors och Sten Dybeck.

Gerd arbetade tidigare som försäljningschef på Trienta Elektronik i Torsby som förvärvades av Note år 2000, och blev där vd samma år. 2004 fick Gerd den prestigefyllda utnämningen Årets Chef.

På SEE-mässan fick Evertiq en pratstund med Gerd Levin-Nygren som fortfarande bor i Torsby, 15 mil från Årjäng, men har ordnat en övernattningslägenhet i Årjäng för att slippa pendla.

– Hanza Elektromekan har fortfarande mycket storbolag i strukturen, berättar Gerd Levin-Nygren. Hanza Polen är dotterbolag till Hanza Elektromekan och dit kommer en del produktion att flyttas som inte är lönsam i Årjäng.

Årjäng är i dagsläget mycket av en högvolymsfabrik, med en Fujilina och fyra automater och en ny Fuji NXT som går i fyrskift idag. En äldre Panasoniclina används också. För Elektromekan var det tidigare först problematiskt med ägarskap och ledarskap med de tidigare lettiska ägarna och sedan förvärrade krisen läget för företaget, som blev försatt i rekonstruktion.

Gerd Levin-Nygren tänker ändra en del i verksamheten med avseende på hur prototyper hanteras. Mer flexibilitet behövs skapas. Att ha med kunderna tidigt i projekten, är viktigt för Gerd, något som erfarenheten från Torsbyfabriken visat. Hon vill därför skapa en ny del av verksamheten ”Hanza Lab”.

Hanza har nu hela mekaniksidan med en fabrik i Tarkon i Estland, där över 400 anställda arbetar. Därför är tanken att gå mer ifrån att vara en ren kretskortstillverkare, till slutmontage med mekanik och boxbuild. Att arbeta med lägre volymer och mer flexibilitet är vägen till framgång på den svenska marknaden.

– Det är oerhört viktigt att ha en bra relation med kundens konstruktörer och inte enbart inköpare.
När versioner och generationer avlöser varandra i snabb takt blir ofta dokumentationen hos kunden lidande och då är det extra viktigt med en bra kommunikation mellan EMS- och OEM-företaget, säger Gerd Levin-Nygren.

Kundernas krav ser väldigt olika ut. Vissa har järnkoll på sina konstruktioner och andra är mera ad-hoc, där konstruktörerna ofta kommer med ändringar. Då gäller det att snabbt kunna anpassa sig till kunden. Det här var en orsak till att Gerd Levin-Nygren lämnade Note, och att möta kundens behov av snabba ändringar ligger Gerd varmt om hjärtat.

– Vi skulle flytta kunderna dit ledningen ville ha dem, var doktrinen där. Ta ner de svenska fabrikerna till en miniminivå och flytta kunderna, även om de vägrar. Men kunderna blev bara förbannade, det fungerar inte så. Man måste låta kunden bestämma, säger Gerd Levin-Nygren.

En del kunder vill också ta tillbaka produktion från Kina. Här har ofta avstånd och kommunikation inte fungerat tillfredställande. Totalkostnaden har inte alltid beräknats, och det är svårt att förändra produkterna när generationer och versioner avlöser varandra i snabb takt.

– Produkten måste vara stabil för att tas till Kina, och även till Östeuropa, men där är det lättare att styra upp, säger Gerd.

Att sprida riskerna är viktigt, säger Gerd Levin-Nygren vidare. Lite medicin, lite fordon, lite telekom, lite industri, så man inte blir för beroende av några stora kunder. Men det är naturligtvis svårt att säga nej till stororder, med också svårt att ha en verksamhet som klarar alla olika segments speciella krav.

– För tyngre fordon har elektroniken kommit i en rasande fart. Tåg får ökande elektronikinnehåll också men även truckar, tyngre fordon, lastbilar, borr-riggar, forsätter Gerd Levin-Nygren.

Komponentbristen ställer till problem för Hanza, liksom för alla andra elektroniktillverkare. Falska komponenter har inte hittats i nutid – men Gerd kommer ihåg ommärkta och tomma kapslar sedan tidigare bristsituationer. När kunderna blir beredda att betala mer, ökar också risken. Det gäller att känna sina leverantörer, och det är naturligtvis en fördel att vara en större spelare.

På frågan om var företaget befinner sig om 5-10 år säger Gerd Levin-Nygren att hon vill förbättra ytterligare på att hantera var och hur företaget lägger ut jobb. Det är viktigt att inte bara se på priset.

Det gäller att fabriker i lågkostnadsländer inte byggs på samma sätt som i Sverige, utan anpassas för de volymer de är tänkta för. Nya tillverkningsländer kommer att tillkomma när dagens lågkostnadsländer mognat i kunskap och blivit mer avancerade (och ökat sina löner).

– I Sverige finns mycket low volyme/high mix – som kommer att vara kvar. Dels att produkten kanske inte är färdigutvecklad, dels att produkterna förändras så ofta att det inte är någon idé att lägga produktionen utomlands. Det är viktigt att följa med kunden, och vägleda. Om kunden har en produkt som ändras väldigt ofta är det EMS-leverantörens ansvar att upplysa om nackdelarna, säger Gerd Levin-Nygren.

– Vi erbjuder tjänsten att flytta produktionen till lågkostnadsområden, men tror vi inte att det är lämpligt för kunden så säger vi det.

– Få produkter vi offererat genom åren är riktig högvolym, men en produkt i Årjäng, en transponder, är det. Den sitter i bilar för registrering i vägtullar. Vi gör 35 000 i veckan. Ytmontering, slutmontage och test görs i Årjäng. Kunden vill absolut ha det så och tycker det är kostnadseffektivt. Dessutom finns den nära till hands. Det är inte i varje produkt man slåss för varje cent, utan det finns en hel del andra aspekter också, avslutar Gerd Levin-Nygren.

Kommentarer

Vänligen notera följande: Kritiska kommentarer är tillåtna och till och med uppmuntrade. Diskussioner är välkomna. Verbala övergrepp, förolämpningar, rasistiska och homofobiska kommentarer är inte tillåtna och sådana inlägg kommer att raderas.
Visa fler nyheter
2018-06-15 00:12 V9.6.1-1