Gerd Levin-Nygren
Elektronikproduktion | 10 maj 2010
Gerd Levin-Nygren lyssnar på kunderna
NÀr Hanza tog över Elektromekan i januari i Är tillsattes Gerd Levin-Nygren som vd för enheten.
Den hos personalen mycket populÀra tidigare vd:n för Note i Torsby, hade just avgÄtt efter motsÀttningar i styrelsen och vÀrvades av sina tidigare uppdragsgivare som lÀmnat Note och startat Hanza, Erik Stenfors och Sten Dybeck.
Gerd arbetade tidigare som försĂ€ljningschef pĂ„ Trienta Elektronik i Torsby som förvĂ€rvades av Note Ă„r 2000, och blev dĂ€r vd samma Ă„r. 2004 fick Gerd den prestigefyllda utnĂ€mningen Ă
rets Chef.
PĂ„ SEE-mĂ€ssan fick Evertiq en pratstund med Gerd Levin-Nygren som fortfarande bor i Torsby, 15 mil frĂ„n Ă
rjĂ€ng, men har ordnat en övernattningslĂ€genhet i Ă
rjÀng för att slippa pendla.
â Hanza Elektromekan har fortfarande mycket storbolag i strukturen, berĂ€ttar Gerd Levin-Nygren. Hanza Polen Ă€r dotterbolag till Hanza Elektromekan och dit kommer en del produktion att flyttas som inte Ă€r lönsam i Ă
rjÀng.
Ă
rjÀng Àr i dagslÀget mycket av en högvolymsfabrik, med en Fujilina och fyra automater och en ny Fuji NXT som gÄr i fyrskift idag. En Àldre Panasoniclina anvÀnds ocksÄ. För Elektromekan var det tidigare först problematiskt med Àgarskap och ledarskap med de tidigare lettiska Àgarna och sedan förvÀrrade krisen lÀget för företaget, som blev försatt i rekonstruktion.
Gerd Levin-Nygren tĂ€nker Ă€ndra en del i verksamheten med avseende pĂ„ hur prototyper hanteras. Mer flexibilitet behövs skapas. Att ha med kunderna tidigt i projekten, Ă€r viktigt för Gerd, nĂ„got som erfarenheten frĂ„n Torsbyfabriken visat. Hon vill dĂ€rför skapa en ny del av verksamheten âHanza Labâ.
Hanza har nu hela mekaniksidan med en fabrik i Tarkon i Estland, dÀr över 400 anstÀllda arbetar. DÀrför Àr tanken att gÄ mer ifrÄn att vara en ren kretskortstillverkare, till slutmontage med mekanik och boxbuild. Att arbeta med lÀgre volymer och mer flexibilitet Àr vÀgen till framgÄng pÄ den svenska marknaden.
â Det Ă€r oerhört viktigt att ha en bra relation med kundens konstruktörer och inte enbart inköpare.
NÀr versioner och generationer avlöser varandra i snabb takt blir ofta dokumentationen hos kunden lidande och dÄ Àr det extra viktigt med en bra kommunikation mellan EMS- och OEM-företaget, sÀger Gerd Levin-Nygren.
Kundernas krav ser vÀldigt olika ut. Vissa har jÀrnkoll pÄ sina konstruktioner och andra Àr mera ad-hoc, dÀr konstruktörerna ofta kommer med Àndringar. DÄ gÀller det att snabbt kunna anpassa sig till kunden. Det hÀr var en orsak till att Gerd Levin-Nygren lÀmnade Note, och att möta kundens behov av snabba Àndringar ligger Gerd varmt om hjÀrtat.
â Vi skulle flytta kunderna dit ledningen ville ha dem, var doktrinen dĂ€r. Ta ner de svenska fabrikerna till en miniminivĂ„ och flytta kunderna, Ă€ven om de vĂ€grar. Men kunderna blev bara förbannade, det fungerar inte sĂ„. Man mĂ„ste lĂ„ta kunden bestĂ€mma, sĂ€ger Gerd Levin-Nygren.
En del kunder vill ocksÄ ta tillbaka produktion frÄn Kina. HÀr har ofta avstÄnd och kommunikation inte fungerat tillfredstÀllande. Totalkostnaden har inte alltid berÀknats, och det Àr svÄrt att förÀndra produkterna nÀr generationer och versioner avlöser varandra i snabb takt.
â Produkten mĂ„ste vara stabil för att tas till Kina, och Ă€ven till Ăsteuropa, men dĂ€r Ă€r det lĂ€ttare att styra upp, sĂ€ger Gerd.
Att sprida riskerna Àr viktigt, sÀger Gerd Levin-Nygren vidare. Lite medicin, lite fordon, lite telekom, lite industri, sÄ man inte blir för beroende av nÄgra stora kunder. Men det Àr naturligtvis svÄrt att sÀga nej till stororder, med ocksÄ svÄrt att ha en verksamhet som klarar alla olika segments speciella krav.
â För tyngre fordon har elektroniken kommit i en rasande fart. TĂ„g fĂ„r ökande elektronikinnehĂ„ll ocksĂ„ men Ă€ven truckar, tyngre fordon, lastbilar, borr-riggar, forsĂ€tter Gerd Levin-Nygren.
Komponentbristen stĂ€ller till problem för Hanza, liksom för alla andra elektroniktillverkare. Falska komponenter har inte hittats i nutid â men Gerd kommer ihĂ„g ommĂ€rkta och tomma kapslar sedan tidigare bristsituationer. NĂ€r kunderna blir beredda att betala mer, ökar ocksĂ„ risken. Det gĂ€ller att kĂ€nna sina leverantörer, och det Ă€r naturligtvis en fördel att vara en större spelare.
PÄ frÄgan om var företaget befinner sig om 5-10 Är sÀger Gerd Levin-Nygren att hon vill förbÀttra ytterligare pÄ att hantera var och hur företaget lÀgger ut jobb. Det Àr viktigt att inte bara se pÄ priset.
Det gÀller att fabriker i lÄgkostnadslÀnder inte byggs pÄ samma sÀtt som i Sverige, utan anpassas för de volymer de Àr tÀnkta för. Nya tillverkningslÀnder kommer att tillkomma nÀr dagens lÄgkostnadslÀnder mognat i kunskap och blivit mer avancerade (och ökat sina löner).
â I Sverige finns mycket low volyme/high mix â som kommer att vara kvar. Dels att produkten kanske inte Ă€r fĂ€rdigutvecklad, dels att produkterna förĂ€ndras sĂ„ ofta att det inte Ă€r nĂ„gon idĂ© att lĂ€gga produktionen utomlands. Det Ă€r viktigt att följa med kunden, och vĂ€gleda. Om kunden har en produkt som Ă€ndras vĂ€ldigt ofta Ă€r det EMS-leverantörens ansvar att upplysa om nackdelarna, sĂ€ger Gerd Levin-Nygren.
â Vi erbjuder tjĂ€nsten att flytta produktionen till lĂ„gkostnadsomrĂ„den, men tror vi inte att det Ă€r lĂ€mpligt för kunden sĂ„ sĂ€ger vi det.
â FĂ„ produkter vi offererat genom Ă„ren Ă€r riktig högvolym, men en produkt i Ă
rjĂ€ng, en transponder, Ă€r det. Den sitter i bilar för registrering i vĂ€gtullar. Vi gör 35 000 i veckan. Ytmontering, slutmontage och test görs i Ă
rjÀng. Kunden vill absolut ha det sÄ och tycker det Àr kostnadseffektivt. Dessutom finns den nÀra till hands. Det Àr inte i varje produkt man slÄss för varje cent, utan det finns en hel del andra aspekter ocksÄ, avslutar Gerd Levin-Nygren.
Geely, CEVT och TactoTek samarbetar för smarta fordon
Geely Design, CEVT och TactoTek har initierat projekt för att utveckla smarta ytor för flera...
Ovanligt starkt avslut pÄ helÄret för NCAB Group
âVanligtvis Ă€r NCAB:s fjĂ€rde kvartal det svagaste under Ă„ret. Under detta kvartal 2018 ökade...
ABB vinner order vÀrd 391 miljoner för tÄgteknik till Indien
ABB har vunnit sin största utrustningsorder i Indien, vÀrd mer Àn 42 miljoner dollar (391...
Amerikanska biltullar kan kosta Sverige 4â000 jobb
Upp till 4â000 arbetstillfĂ€llen inom svensk fordonsindustrin kan försvinna till följd av...
Rekordstart för PV Systems med flera stora ordrar
PV Systems AB i Tidaholm har upplevt en lyckad start pÄ det nya Äret. Företaget har fÄtt flera...
Ă
F gĂ„r samman med Pöyry â bildar ny koncern
Ă
F AB och Pöyry PLC har gĂ„tt ihop och bildat ett sammanslaget bolag, Ă
F Pöyry...
Rekordorder för AH Automation pÄ tiotals miljoner
Den nya ordern för AH Automation Àr den största i företagets historia och utgör...
Vinnova ger stöd till teknik som bÀttre hjÀlper ambulanser
Medfield Diagnostics AB och Chalmers Tekniska Högskola har beviljats 900â000 kronor i...
Svenska kickstarten Sweam lÀgger ner sin verksamhet
Sweam Àr ett svenskt företag som pÄ Kickstarter, en hemsida för grÀsrotsfinansiering, har fÄtt...
RekordÄr för Haldex 2018 trots svagt sista kvartal
Det fjÀrde kvartalet för 2018 drog ner Haldex resultat en bit men innan dess visade...
NCAB förvÀrvar Multiprint
Mönsterkortsleverantören NCAB har tecknat en överenskommelse om att...
Ytterligare indisk order om sensorer för Next Biometrics
Den 13 februari skrev evertiq om att det norska biometriföretaget fÄtt en order...
GrÀnges fÄr pengar för att fortsÀtta sin gröna forskning
Industriföretaget GrÀnges har utvecklat en ny metod som gör att lödmomenten i tillverkningen...
Unibap utvecklar demo för smarta fabriker med Intel
Unibap AB har ingÄtt avtal med Intel Corporation om att gemensamt utveckla en...
ChromoGenics tillförs 77,7 miljoner efter nyemission
ChromoGenics AB tillförs 77,7 miljoner kronor i samband med den nu avslutade...
Gapwaves siktar pÄ kommersiellt genombrott 2019
Under det gÄngna Äret har radarföretaget Gapwaves tecknat nya avtal och arbetat...
Scandinavian Avionics och Terma underhÄller F-35 Ät USA
Avionics Test Center Denmark (ATCD), bildat av Terma och Scandinavian Avionics i...
3â500 jobb kan försvinna nĂ€r Honda stĂ€nger ner fabrik
Fordonstillverkaren Honda har meddelat att de kommer att omstrukturera sitt...
Scania inleder tester med sjÀlvkörande bussar i Sverige
Scania och kollektivtrafikoperatören Nobina ska pÄbörja försök med...
Delar frÄn Ruag Space med i OneWebs första satelliter
Genom att skjuta upp och placera drygt 600 satelliter i ett nĂ€t runt hela jorden, pĂ„ 1â200...
LÀs Àven
Mest LĂ€st
Visa fler nyheter