Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Elektronikproduktion | 02 juli 2010

Nokia möter ökad konkurrens i Västeuropa

Den västeuropeiska marknaden för mobiltelefoner ökade 8,1% på årsbasis till 42,7 miljoner enheter under det första kvartalet 2010, enligt IDC:s European Mobile Phone Tracker.

Leveranserna av smartphones ökade kraftigt under kvartalet till 12 miljoner enheter, 57% högre än förra årets första kvartal, och representerar 28% av leveranserna. Traditionella mobiltelefoner sjönk 4% på årsbasis till 30,7 miljoner enheter, och visar på en kontinuerlig trend mot smartphones. "Det första kvartalet är traditionellt tufft för telefontillverkare när operatörererna rensar ut lagren från föregående period”, säger Francisco Jeronimo, Research Manager på IDC. Segmentet traditionella mobiltelefoner har påverkats av den ökade efterfrågan på smartphones och minskade 4% på årsbasis och 30% jämfört med föregående kvartal till 30,7 miljoner enheter. Försäljningen av Samsung- och LG-telefoner har också påverkat segmentet. De båda koreanska tillverkarna Samsung och LG har framgångsrikt lanserat enklare feature phones eftersom de anser att de flesta användarna ännu inte redo för smartphones då de fortfarande ser dessa som alltför komplicerade. Smartphoneleveranserna ökade till 12 miljoner enheter, 56% högre än under förra årets första kvartal, men 7% ned från det fjärde kvartalet 2009. Apple, Research in Motion, och HTC var de viktigaste bidragsgivarna till detta kvartals smartphoneökning, med över 100%. Bland de operativsystem som levererats har Android gått om Windows Mobile för första gången och tagit fjärde platsen, medan Symbian fortsätter att förlora marknadsandelar till iPhone OS och BlackBerry OS. Nokias leveranser minskade 9% på årsbasis till 14 miljoner enheter och marknadsandelen minskade från 39% för ett år sedan till 33% det första kvartalet. Smartphones ökade 13% till 4,9 miljoner enheter men med en betydligt lägre tillväxttakt jämfört med marknadens tillväxt. Nokias marknadsandel inom segmentet rasade 16%, från 57% första kvartalet 2009 till 41% första kvartalet 2010. Nokias leveranser av traditionella talefoner minskade 18% till 9,1 miljoner enheter, ett dåligt resultat jämfört med den totala marknaden och de direkta konkurrenterna Samsung och LG. Marknadsandelen inom detta segment minskade från 35% till 30%. Samsungs leveranser ökade 18% på årsbasis till 12,5 miljoner enheter och marknadsandelen ökade från 27% första kvartalet 2009 till 29% första kvartalet 2010. Samsung blev marknadsledande i traditionella mobiltelefoner efter att ha tagit 10% av marknadssegmentet, och gick alltså om Nokia. Samsung levereras 12,2 miljoner traditionella mobiltelefoner vilket ger en marknadsandel på 40%. Stark försäljning av feature phones och enheter med pekskärm har hjälpt Samsung ta positionen som marknadsledare i segmentet från Nokia. Smartphones fortsätter dock att vara Samsungs akilleshäl. Leveranserna minskade 25% på årsbasis och marknadsandelen halverades.
Annons
Annons
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2019-09-15 20:56 V14.3.11-1