Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Mattias Lindhe Elektronikproduktion | 18 november 2010

Flextronics fokuserar framåt

Evertiq har mött Mattias Lindhe, Vice President för Flextronics Special Business Solutions, som berÀttar om företagets framtida strategi.
Sverige har alltid varit viktigt för Flextronics, som stÀndigt ser över möjligheter att bredda sin serviceportfölj i landet. Skandinavien och norra Europa som helhet Àr en kreativ region, sÀger Mattias Lindhe. Var kunderna vill att Flextronics ska verka styr dock placeringen av föregets verksamheter.

Ett tecken pÄ att Flextronics satsar i Sverige Àr köpet av Proxy Electronics detta gav företaget fick ett nytt ben och unik kompetens kring digital tv-boxar.

Företaget undersöker nu möjligheter att bredda serviceportföljen. Flextronics vill hitta ”sweetspots” för att stĂ„ ut i jĂ€mförelse med andra leverantörer. NĂ„gon specifik produktionsstrategi Ă€r det inte frĂ„gan om, men dĂ€remot en strategi för vilket kundsegment företaget skall sikta in sig pĂ„ - att identifiera inom vilka segment per region dĂ€r Flextronics kan vara mest unikt.

Planeringshorisonten strÀcker sig 3 Är framÄt, med en treÄrsplan bÄde siffermÀssigt och planmÀssigt hur verksamheten skall bedrivas. Strategihorisonten kan dock strÀcka sig ytterligare ett par Är, menar Mattias Lindhe.

PĂ„ frĂ„gan om hur vĂ€l positionerat Flextronics Ă€r inom medicinteknik svarar Mattias Lindhe att företaget har ett antal fabriker som Ă€r certifierade för medicinteknik i Österrike, Tyskland, Norge och Irland. Det finns för tillfĂ€llet inget behov av flera produktionsenheter. Detta gĂ€ller dock spetstekniken inom medicinteknik som behöver certifieringar. För kringutrustning krĂ€vs det dĂ€remot inte, utan den hamnar inom segmentet industrielektronik.

— Trenden för Sverige gĂ„r mot high level assembly – slutförĂ€dling och slutkonfigurering innan leverans till kund, sĂ€ger Mattias Lindhe. Detta gĂ€ller speciellt för större och tyngre produkter. SĂ„dana som inte passar att tillverka pĂ„ avlĂ€gsna platser och för att dĂ€refter skeppa dem, vilket kan vara dyrt och tidskrĂ€vande.

Satsar pÄ hela kedjan

Flextronics började sin verksamhet i Sverige som kretskortstillverkare, men har vuxit och utökat tjÀnsteutbudet till vad som hÀnder bÄde bakom och efter produktionen. Det gÀller allt frÄn designtjÀnster, utveckling, producerbarhet, industrialisering, logistik, och att fÄ ut produkterna till kund. Dessutom tillkommer eftermarknadstjÀnster, att ta hem fÀltreparationer och att hÄlla utbyteslager.

— SĂ„ trenden i Europa pekar pĂ„ att kretskort blir en hyllvara, sĂ€ger Mattias Lindhe. Fokus blir pĂ„ systemkonfigurationen och slutkonfiguration. Vid smĂ„ volymer eller vid hög produktmix kan ren kretskortsproduktion fortfarande vara lönsamt.

Risker vid outsourcing

Riskerna att producera i exempelvis Kina Àr ur ett kostnadsperspektiv dels att man har mycket kapital bundet under transporten, och dels problemet att sÀkra sina IP-rÀttigheter, sÄ ingen kopiering sker.

— Trenden gĂ„r mot att titta pĂ„ varje fall för sig. Är det lönsamt att producera regionalt gör man det, sĂ€ger Mattias Lindhe. Det gĂ„r mer mot one-stop-shoping. Kunden fĂ„r dĂ„ bara ett interface, med mekanik och kretskort tillsammans som en helhetslösning. Vi vill fokusera mot ”total landed cost” (TLC) dĂ€r man tittar pĂ„ kostnaden för att fĂ„ produkten till kundens marknad och hjĂ€lper kunderna med att ta fram verktyg för att se detta. PĂ„ sĂ„ sĂ€tt kan kunden berĂ€kna slutpriset, materialpriser, fraktkostnader, bundet kapital, men Ă€ven se pĂ„ utanfördirektiv sĂ„som miljöfaktorer

Erbjuder eftermarknadstjÀnster

Flextronics erbjuder kunderna att ta hand om hela produktförvaltandet eller delar dÀrav, till exempel att hÄlla reservdelsförrÄd. Företaget kan ansvara för att specifikationerna hÄlls, att produkten gÄr att producera under lÀngre tid, och att inga last time buy-situationer stÀller till problem. Fortfarande Àr det kunden som Àger affÀren. LagerhÄllning och distribution kan ingÄ i konceptet.

Just nu finns en trend att kunderna efterfrĂ„gar ansvar för leverantörskedjan – att erbjuda försörjning av komponenter, dĂ€r Flextronics tar ansvaret för att pĂ„verka bĂ„de pris och ledtider. Ofta kan Flextronics hitta ekvivalenta komponenter, med bra avtal och bra kontakter som ger Flextronics en fördel.

Detta skapar en stark och robust leverantörskedja som för Flextronics Àr en konkurrensfördel nÀr det Àr komponentbrist.

Vill vara med tidigt

Ett önskvÀrt scenario för Flextronics Àr att efter att kunden fÄtt idén till sin konstruktion, sÄ sÀtter sig parterna ner för att vÀlja komponenter dÀr Flextronics kan fÄ bra pris, och placerar komponenterna sÄ korten blir lÀtta att tillverka, för att sedan konfigurera kortet pÄ ett sÀtt sÄ att det gÄr lÀtt att testa. Detta ger kortaste och billigaste upprampningstiden, plus att man fÄr den mest kostnadseffektiva slutprodukten.

Lokala konstruktionstjÀnster

KonstruktionstjÀnsterna Àr oftast kopplat till den lokala marknaden.

— Ska man sĂ€lja konstruktionstjĂ€nster ska man göra det pĂ„ lokal basis. BĂ„da parter ska prata samma sprĂ„k och ha samma handgripliga arbetskultur. Dessutom Ă€r det önskvĂ€rt att man befinner sig inom samma tidszon, eller Ă„tminstone inte för lĂ„ngt ifrĂ„n varandra, avslutar Mattias Lindhe.
Annons
Annons
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2019-01-17 14:20 V11.11.0-2