Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Elektronikproduktion | 18 november 2010

Idag lanseras ISO 26000 för socialt ansvarstagande

Idag lanserar SIS, Swedish Standards Institute, den första globala standarden för hÄllbar utveckling, ISO 26000. Den berör sÄvÀl miljöfrÄgor som mÀnskliga rÀttigheter och mÄnga andra frÄgor inom socialt ansvarstagande.
Det har tagit fem Är att ta fram ISO 26000 i en omfattande process dÀr 99 lÀnder, 42 tunga internationella organisationer som exempelvis WHO, Global Reporting Initiative, OECD och FN och ett antal svenska företag och organisationer som IKEA, ABB, Atlas Copco, Electrolux, Stockholms LÀns Landsting, VÀrldsnaturfonden WWF, Ericsson och Volvo, har deltagit.

Svenska företag tjÀnar pÄ att berÀtta att de tar samhÀllsansvar
Svenska företag tjĂ€nar pengar pĂ„ att ta socialt ansvar – sĂ€rskilt om de vĂ„gar berĂ€tta om det. Det visar en fĂ€rsk kvantitativ undersökning med 1000 respondenter, gjord av undersökningsföretaget YouGov pĂ„ uppdrag av SIS. HĂ€lften av de svenska konsumenterna tycker det Ă€r viktigt att de produkter eller tjĂ€nster de köper frĂ€mjar samhĂ€llet och miljön. Hela 85 procent kan tĂ€nka sig att betala mer för en vara frĂ„n ett företag som arbetar aktivt med socialt ansvarstagande. Och 63 procent tycker att företag kommunicerar för lite kring sitt sociala ansvarstagande.

– ISO 26000 hjĂ€lper företag och organisationer att arbeta bĂ€ttre med socialt ansvarstagande och miljöfrĂ„gor. De fĂ„r systematisk koll pĂ„ sitt hĂ„llbarhetsarbete och kan dĂ„ bĂ€ttre kommunicera det till omvĂ€rlden. Transparens Ă€r en viktig del i systemet, företag mĂ„ste föra en dialog med intressenter och det sociala ansvarstagandet mĂ„ste fĂ„ en stark position i ledningen. Det ger en stabil grund att kommunicera hĂ„llbarhetsarbetet pĂ„ ett bra sĂ€tt, sĂ€ger Kristina Sandberg, verksamhetsomrĂ„deschef pĂ„ SIS samt internationell projektledare för ISO 26000.

Vidare visar SIS undersökning att 56 procent av svenska konsumenter anser att det Àr sjÀlvklart att organisationer och företag ska arbeta aktivt med socialt ansvarstagande. Mer Àn hÀlften vill att företag underlÀttar för dem att fatta köpbeslut som frÀmjar samhÀllet och miljön och 94 procent vill och kan tÀnka sig att företag tar den rollen. Konsumenterna kÀnner ocksÄ en stark tillit till företag som kommunicerar sitt arbete i samhÀllsansvarsfrÄgor.

Den första globala standarden i sitt slag
Standarden Àr den första i som tar ett helhetsgrepp och som Àr sÄ brett förankrad. Den omfattar exempelvis respekt för mÀnskliga rÀttigheter, frÀmjar rÀttvisa arbetsvillkor, tar upp en bred aspekt pÄ miljö- och klimatfrÄgor, har tydliga krav pÄ hur företag ska uppföra sig etiskt och visa hög grad av transparens, frÀmjar konsumentskydd och behandlar frÄgor som korruption och mutor.

– Vi ser en stark trend att konsumenter efterfrĂ„gar att företag arbetar med socialt ansvarstagande. Denna helt nya globala, breda standard underlĂ€ttar för svenska företag och organisationer att bli bĂ€ttre och arbeta effektivt med de hĂ€r frĂ„gorna, inte bara pĂ„ hemmaplan. Framför allt stöder standarden hĂ„llbar handel och skapar ett gemensamt sprĂ„k med lĂ€nder som Kina, Brasilien, Kenya och Saudiarabien. Det kĂ€nns otroligt roligt och viktigt att vi efter fem Ă„rs intensivt internationellt arbete Ă€ntligen kan lansera ISO 26000, sĂ€ger Kristina Sandberg.

– VĂ€rldsnaturfonden WWF arbetar med utvalda företag för att visa att det finns lösningar pĂ„ de mest angelĂ€gna miljöhoten. ISO 26000 ger oss ett mycket bra verktyg för att prata med och vĂ€lja rĂ€tt företag för samarbeten. Samtidigt ger den oss möjligheter till förbĂ€ttringar internt men framförallt i arbetet med företag i andra lĂ€nder, sĂ€ger Staffan Söderberg chef företagssamarbeten pĂ„ VĂ€rldsnaturfonden WWF.
Annons
Annons
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2019-01-17 14:20 V11.11.0-1