Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Elektronikproduktion | 19 november 2010

HMS redo för kraftig expansion

HMS Network Àr redo att expandera med nyanstÀllningar och fler bolagsstarter. Marknaden i Japan Àr inte lika het för bolaget som tidigare men Nordeuropa och Tyskland Àr högaktuella för bolaget just nu.
HMS Networks anser sig ha gott om finansiellt utrymme för att genomföra en expansion och ser det inte som nÄgot större problem om rörelsemarginalen skulle hamna nÄgot under 20 procent temporÀrt. Detta eftersom företaget vinner bÄde högre intÀkter och bÀttre lönsamhet pÄ sikt. Detta meddelar HMS Networks VD Staffan Dahlström till NyhetsbyrÄn Direkt.

Expansionen kommer inte att innebÀra att bolaget tar till priset som vapen för att vinna marknadsandelar, understryker han. Marknaden för HMS Networks produkter Àr inte sÀrskilt priskÀnsliga eftersom de enbart utgör en mindre del av kundens totala produktionskostnad. Dahlström spÄr att HMS Networks bruttomarginal kommer att hÄlla sig runt 60 procent framöver skriver Direkt.

HMS Networks marknad för inbyggda kommunikationsmoduler delas in i tvÄ delar. Dels den öppna marknaden dÀr kunderna saknar egen kompetens eller kapacitet. Dessa kunder köper in modulerna externt. Sedan finns det den mer slutna marknaden som bestÄr av stora industriella kunder med egen utveckling och produktion av egna kommunikationsmoduler till sina produkter. Exempel pÄ sÄdan bolag Àr Siemens och Mitsubishi Electric.

Den öppna marknaden vÀrderas till nÀrmare 1,5 miljarder kronor. Den slutna marknaden uppskattas vara vÀrd mellan 6 och 8 miljarder kronor. Denna marknad Àr svÄrare att bearbeta eftersom en allmÀn Äsikt bland dessa större bolag Àr att de egenutvecklade produkterna oftast Àr minst lika bra. DÀremot Àr det intressantare att ta hjÀlp av externa leverantörer nÀr det gÀller periferiprodukter, skriver Direkt.
Visa fler nyheter
2019-01-17 14:20 V11.11.0-2