Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Elektronikproduktion | 01 december 2010

Crysberg kämpar mot komponentbrist

En närmare dialog med kunder och goda relationer till distributörerna är en viktig del anser Crysbergs inköpschef.

Sedan 2008 har det i större delen av världen varit svårt för de flesta ems-företag att skaffa komponenter till sin produktion, eftersom tillverkarna har stängt fabriker och produktion lagts ner i Sydostasien. Många leverantörer har idag allokerat komponeter, eftersom många anställda sagts upp under finanskrisen och maskinerna sålts. Det har man också märkt av hos Crysberg, men här har man formaliserat samarbete med producenter, leverantörer och kunder för att planera så att komponenterna kommer till Danmark i tid. Massiva prishöjningar Crysberg är så lyckligt lottade, att även om stora företag som IBM kommer först, så har Crysbergs inköpschef Vagn Andersen ett väl etablerat nätverk av sekundära leverantörer, som levererar kvalitetssäkrade komponenter med relativt kort varsel. - Men priset som tidigare för en del komponenter var 1 öre har idag har ökat till 5 öre, eller från 100 kronor till 500 kronor. Denna prishöjning och den ökade leveranstiden har krävt att Crysberg ingått ett närmare samarbete med leverantörer och kunder eftersom det kan vara upp till 3 månader väntetid på de rätta kretsarna, medan det tidigare tog 1 dag för leverans, förklarar Vagn Andersen. Lösningen på problemet med de långa ledtiderna är att få en prognos från kunden, säger Vagn Andersen. Han förväntar att leveranstiderna blir betydligt kortare till sommaren 2011 eftersom tillverkarna är upptagna med att återställa sin produktion. Källa : electronic-supply.dk
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2019-10-11 15:09 V14.5.0-2