Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Komponenter | 06 december 2010

Renesas: "Självklart vill vi behålla personalen från Nokia"

Efter Renesas förvärv av Nokias trådlösa modemverksamhet ville vi på evertiq veta mer om det. På Electronica kunde vi prata med Dr Manfred Schlett, Senior Director Mobile Platform Centre på Renesas.


Vad kommer att hända med den tidigare Nokiapersonalen - finns det några planer för omstrukturering? Innan jag besvarar din fråga mer i detalj, låt oss ta en titt på varför vi gjort detta förvärv och vad bakgrunden till det är. Förvärvet av Nokias affärsenhet för trådlösa modem är mycket speciellt i att vi inte köper intäkter eller ytterligare kundrelationer. Det är främst ett förvärv av kompetens, så den stora poängen med övningen är att behålla och utveckla kunskap och teknik inom FoU. På detta område är patent och immateriella rättigheter (IP) av stor betydelse. Det viktiga är att ha förmågan att göra produkter. Men vi kan bara göra det om vi har denna mycket specialiserade kunskap tillgänglig för oss inom företaget. Det är därför det nya bolaget, Renesas Mobile, kommer att sträva efter att behålla dessa människor så långt det är möjligt. Samma sak gäller för de olika kontoren. Detta innebär att vi kommer att anställa cirka 600 personer i Uleåborg (Finland), cirka 200 i Indien, 150 i Storbritannien och 600 i Tokyo (Japan), så vi är inte ute efter att omstrukturera. Naturligtvis behöver vi för att omdirigera vissa uppgifter, men vi kommer att behålla och utnyttja expertisen. Och hur har personalen reagerat på förvärvet? Vill de tidigare Nokia-anställda stanna hos Renesas? Vi hoppas verkligen att de gör det, men bara Nokiapersonalen kan avgöra om de föredrar att arbetsgivaren är Renesas eller en konkurrent. Men vi är mycket optimistiska. Vi hör inte mycket om marknadsandelar. Hur stor är Renesas marknadsandel och - viktigast av allt - vad är målet? Jag ska koncentrera mig på det mobila området här. Renesas Electronics har en mycket stor marknadsandel för vissa komponenter. Till exempel har vi en andel på omkring 20 - 30% på vissa marknader för komponenter som slutsteg och RF-transceivers. På de asiatiska marknaderna har vi en marknadsandel på upp till 100% inom ett fåtal områden, såsom smartphones. Men vi är ganska svaga inom smartphones på global nivå. Det är därför vi behöver exakt den typ av teknik som vi har fått från Nokia. Vi vill bli en av de 3 bästa spelarna i detta område. Renesas har idag en omsättning på cirka 1,2 miljarder USD i mobilsegmentet. Vårt mål är att snabbt öka detta till 2 miljarder dollar, sedan till 4 miljarder dollar. Detta skulle ta oss in på topp 3. När det gäller hur saker och ting utvecklas efter det, bortom 2018, är det svårt att säga exakt. Men vi hoppas att bli nummer ett inom detta segment på 8 år. Men vi pratar om en mycket lång tidsperiod här. Var förvärvet av Nokia Wireless ett långsiktigt strategiskt mål eller hände det mer eller mindre av en slump? Ett fåtal företag underskattade marknadens dynamik. Jag tror att det från början fanns andra planer för att licensiera Nokias teknik. Om Nokia hade tänkt att sälja denna verksamhet någon gång kan jag inte bedöma. Vi tänkte inte ursprungligen på ett förvärv, det diskuterades inte på den tiden. På den tiden var andra företag, till exempel Infineon Wireless, inte till försäljning heller. Men under de senaste åren har marknadens dynamik utvecklas på ett sådant sätt att licensiera tekniken utvecklats till ett verkligt behov. Renesas inlärningskurva avslutades med förvärvet av verksamheten. Men vi förutsåg inte riktigt det i början. Varför bestämde ni er för att licensiera tekniken från Nokia och inte från, säg, Infineon eller andra företag på detta område? Nokia var ett av de få företag vars modell var att främja anslutningslösningar som en handelsvara. Av någon anledning bestämde de sig att denna teknik bör vara licenspliktig. Vi pratade med andra företag också och naturligtvis tänkte vi på de aktiviteter som gör oss så framgångsrika i Asien och hur man kan expandera dem över hela världen. Vid den tidpunkten kunde vi se att vi behövde ha modemtekniken själva. Det blev snabbt klart att ett partnerskap endast skulle vara begränsat möjligt. Så alla andra diskussioner vi haft hade egentligen inte mycket syfte längre. Nokias modemteknik var den mest meningsfulla för oss på vår marknad. Tack för intervjun.
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2019-10-11 15:09 V14.5.0-2