Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Elektronikproduktion | 17 december 2010

Hanza expanderar

Evertiq har fått en pratstund med Hanzas vice vd Thomas Lindström.

Blir det fler Proximity Plants, och i så fall var? Hanza jobbar målmedvetet enligt strategin med Proximity Units med specialkompetens och mindre tillverkning nära kunden och CMS Units för volymproduktion i lågkostnadsländer. Det nyliga uppköpet av Elos Precision var ett steg i denna strategi och därmed skapades två nya Proximity Units inom mekanikdivisionen. Till skillnad från många andra har Hanza vuxit utifrån och in, det vill säga vi startade Hanza med enheter i utlandet för att sedan etablera våra Proximity Units i Sverige. Vi har nu hittat en metod att driva lönsamma fabriker även i Sverige. Expansionsplaner finns men det är för tidigt att avslöja dem. Det jag kan säga är att 2011 kommer bli ett mycket händelserikt år. Finns planer på nyanställningar i Sverige? Hanza expanderar kraftigt, därför har vi kontinuerligt anställt ekonomer, inköpare, marknad och säljare och kommer att fortsätta under 2011. Även på produktionssidan kan det bli tal om nyanställningar, men detta kommer bero av våra kunders önskemål om kapacitet och kompetens. Detta är en del av Hanzas strategi framåt kallat ”Kompetenslyftet”. Vilket segment ökar mest nu efter krisen och vad är orsaken? I stort sett samtliga existerande kunder ökar på sina prognoser inför nästa år, en generell uppgång i ekonomin ligger bakom detta. Vi har dessutom tagit marknadsandelar inom industrier som Telekom och Industri där vi ser en extra stor uppgång. Till vilket segment levererar ni mest kablage? De största kablagekunderna idag är inom konsumentelektronik, men vi levererar även en hel del kablage till Industrial-segmentet. Finns planer på fler utländska förvärv? Ja, vi expanderar initialt i Norden men kommer även inom en snar framtid att titta utanför dessa regioner. Hur ser det ut med styrelse och ägare av Hanza ? Hanza har en mycket kraftfull ägarstruktur och styrelse med tydliga visioner och framåtanda. Genom ökningar av försäljningen och förvärv av bolag vill man bli den ledande kompletta kontraktstillverkaren i Östersjöregionen redan under 2012, vilket jag personligen tror är fullt möjligt. Har det tillkommit några helt nya kunder till Hanza och i så fall inom vilken bransch? Ja, vi har fått upp samarbete med ett antal nya kunder främst inom High Tech- och Telekomsegmenten. Hanza har varit relativt breda över de olika branscherna, det förklarar också varför vi klarade oss bra igenom lågkonjunkturen och nu snabbt har blivit vinstdrivande inom samtliga divisioner. Finns det några nya tekniker eller produktionsmetoder som Hanza tittar på för framtiden? Ja, en viktig del i vår strategi är att bli en så komplett underleverantör som möjligt. Därför ser vi över möjligheten att kunna erbjuda nya kontraktstillverkartekniker i egna fabriker inom kort. Hur ser situationen ut för Hanza Tarkon-fabriken i dagsläget och hur fördelas arbetet mellan era fabriker? Vår mekanikfabrik i Estland (Tarkon) har mycket hög beläggning och vi har lagt en investeringsbudget på cirka 30 MSEK under 2011 i nya maskiner, men vi kommer även att behöva anställa mer folk. Tarkon har jobbat långsiktigt och levererat hög kvalitet till konkurrenskraftiga priser, vilket nu betalar sig med lojala och expanderande kunder. Tarkon fabriken fick utmärkelsen ”Supplier of the Year 2009” av Ericsson vilket självklart var ytterligare ett bevis på detta. Både fabriken i Estland och fabriken i Polen arbetar med box build lösningar till våra kunder, det som styr produktionsort är ofta våra kunders slutkunds marknader samt önskemål om logistikupplägg. ----- Evertiq tackar för intervjun.
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2019-06-25 20:13 V13.3.22-2