Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Elektronikproduktion | 17 december 2010

Hanza expanderar

Evertiq har fÄtt en pratstund med Hanzas vice vd Thomas Lindström.
Blir det fler Proximity Plants, och i sÄ fall var?

Hanza jobbar mÄlmedvetet enligt strategin med Proximity Units med specialkompetens och mindre tillverkning nÀra kunden och CMS Units för volymproduktion i lÄgkostnadslÀnder. Det nyliga uppköpet av Elos Precision var ett steg i denna strategi och dÀrmed skapades tvÄ nya Proximity Units inom mekanikdivisionen. Till skillnad frÄn mÄnga andra har Hanza vuxit utifrÄn och in, det vill sÀga vi startade Hanza med enheter i utlandet för att sedan etablera vÄra Proximity Units i Sverige.

Vi har nu hittat en metod att driva lönsamma fabriker Àven i Sverige. Expansionsplaner finns men det Àr för tidigt att avslöja dem. Det jag kan sÀga Àr att 2011 kommer bli ett mycket hÀndelserikt Är.

Finns planer pÄ nyanstÀllningar i Sverige?

Hanza expanderar kraftigt, dÀrför har vi kontinuerligt anstÀllt ekonomer, inköpare, marknad och sÀljare och kommer att fortsÀtta under 2011.

Även pĂ„ produktionssidan kan det bli tal om nyanstĂ€llningar, men detta kommer bero av vĂ„ra kunders önskemĂ„l om kapacitet och kompetens. Detta Ă€r en del av Hanzas strategi framĂ„t kallat ”Kompetenslyftet”.

Vilket segment ökar mest nu efter krisen och vad Àr orsaken?

I stort sett samtliga existerande kunder ökar pÄ sina prognoser inför nÀsta Är, en generell uppgÄng i ekonomin ligger bakom detta. Vi har dessutom tagit marknadsandelar inom industrier som Telekom och Industri dÀr vi ser en extra stor uppgÄng.

Till vilket segment levererar ni mest kablage?

De största kablagekunderna idag Àr inom konsumentelektronik, men vi levererar Àven en hel del kablage till Industrial-segmentet.

Finns planer pÄ fler utlÀndska förvÀrv?

Ja, vi expanderar initialt i Norden men kommer Àven inom en snar framtid att titta utanför dessa regioner.

Hur ser det ut med styrelse och Àgare av Hanza ?

Hanza har en mycket kraftfull Ă€garstruktur och styrelse med tydliga visioner och framĂ„tanda. Genom ökningar av försĂ€ljningen och förvĂ€rv av bolag vill man bli den ledande kompletta kontraktstillverkaren i Östersjöregionen redan under 2012, vilket jag personligen tror Ă€r fullt möjligt.

Har det tillkommit nÄgra helt nya kunder till Hanza och i sÄ fall inom vilken bransch?

Ja, vi har fÄtt upp samarbete med ett antal nya kunder frÀmst inom High Tech- och Telekomsegmenten. Hanza har varit relativt breda över de olika branscherna, det förklarar ocksÄ varför vi klarade oss bra igenom lÄgkonjunkturen och nu snabbt har blivit vinstdrivande inom samtliga divisioner.

Finns det nÄgra nya tekniker eller produktionsmetoder som Hanza tittar pÄ för framtiden?

Ja, en viktig del i vÄr strategi Àr att bli en sÄ komplett underleverantör som möjligt. DÀrför ser vi över möjligheten att kunna erbjuda nya kontraktstillverkartekniker i egna fabriker inom kort.

Hur ser situationen ut för Hanza Tarkon-fabriken i dagslÀget och hur fördelas arbetet mellan era fabriker?

VÄr mekanikfabrik i Estland (Tarkon) har mycket hög belÀggning och vi har lagt en investeringsbudget pÄ cirka 30 MSEK under 2011 i nya maskiner, men vi kommer Àven att behöva anstÀlla mer folk. Tarkon har jobbat lÄngsiktigt och levererat hög kvalitet till konkurrenskraftiga priser, vilket nu betalar sig med lojala och expanderande kunder.

Tarkon fabriken fick utmĂ€rkelsen ”Supplier of the Year 2009” av Ericsson vilket sjĂ€lvklart var ytterligare ett bevis pĂ„ detta.

BÄde fabriken i Estland och fabriken i Polen arbetar med box build lösningar till vÄra kunder, det som styr produktionsort Àr ofta vÄra kunders slutkunds marknader samt önskemÄl om logistikupplÀgg.
-----

Evertiq tackar för intervjun.
Annons
Annons
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2019-01-17 14:20 V11.11.0-1